Monday, June 13, 2011

Suatu Rasa 130611 - Internet

Internet. Apalah seorang blogger tanpa internet. Dengan adanya internet maka lahirlah blogger bagai cendawan tumbuh selepas hujan.

Dengan internet juga suara, pandangan, kritikan, sokongan, berita dan cerita dapat sampai kemana jua tanpa sempadan, tanpa sekatan.

Dengan internet juga, pengetahuan terbentang luas biarpun hanya duduk dirumah. Pengetahuan dihujung jari, dan mereka yang berinformasi akan pasti menguasai, baik masyarakat mahupun dunia.

Tetapi persoalannya, berbaloikah harga internet yang dibayar dengan kelajuan dan sambungan dari internet yang sampai?

Kini terdapat pelbagai pakej internet yang ditawarkan. Pelbagai janji juga diwar-warkan. 1GB, 3GB dan sebagainya penyedap halwa. Adakah semuanya terlaksana? Capaikah kepuasan sepertimana tawaran?

Internet dinegara kita bukanlah yang terlaju dirantau asia ini. Yang termahal, mungkin. Gangguan semasa pelayaran, selalu. Diluar kawasan, alasan buntu.

Monopoli jaringan internet oleh TMnet telah lama. Tetapi tahap servis yang diberikan masih ditakuk lama. Tidak percaya? Cuba-cubalah membuat pemeriksaan dengan menggunakan khidmat www.speedtest.net yang akan memberikan tahap sebenar kelajuan internet yang sampai ke rumah kita. Adakah sepertimana yang dijanjikan atau kita membayar perkhidmatan yang jauh lebih rendah daripada harganya.

Lingkaran hidup kita dikelilingi dengan internet. Setiap sesuatu pekerjaan yang dilakukan memerlukan talian internet. Dan kita terpaksa membayar harga yang mahal untuk mendapatkan perkhidmatan internet. Tetapi sayang, talian internet itu dijadikan sumber perniagaan yang mana kita sebagai pengguna adakalanya tertipu.

Internet adalah jendela dunia tanpa sempadan. Tetapi kita terpaksa membayar harga yang mahal hanya untuk membuka sebelah jendela sahaja.

~ ajijoi

No comments:

Followers