Thursday, June 30, 2011

Pas Perak menyokong Himpunan Bersih untuk diadakan

KENYATAAN MEDIA PAS PERAK

30 JUN 2011

PAS PERAK MENYOKONG HIMPUNAN BERSIH 2.0 UNTUK DIADAKAN

PAS berpendirian,tanggungjawab asas Perdana Menteri Malaysia adalah untuk menjamin kebajikan dan hak asasi semua warga Malaysia diberikan secara adil kepada rakyat.

PAS akan terus mengulangi komitmen Perjuangan PAS kepada aktivisme yang aman dan berprinsip. PAS sentiasa mengecam sebarang bentuk kekerasan dan konsisten dalam seruan kepada orang ramai untuk menjaga nilai-nilai tersebut bersama. Masyarakat sivil tidak pernah keluar daripada pegangan ini dan tidak akan menyokong sebarang kejadian yang melibatkan kekerasan.

Bagi PAS, perhimpunan BERSIH 2.0 secara aman pada 9 Julai ini, warga Malaysia dari pelbagai latar belakang etnik, agama, dan politik akan meIaksanakan hak perlembagaan mereka secara demokratik dan aman supaya suara mereka didengari.

PAS  sedih dan kecewa atas kenyataan Perdana Menteri Malaysia YAB Najib Razak bahawa penyokong himpunan BERSIH 2.0 akan diambil tindakan jika terlibat dalam perhimpunan aman BERSIH 2.0 pada 9 Julai ini.

Justeru, adalah menjadi tanggungjawab kerajaan yang diketuai Perdana Menteri untuk menjamin keselamatan rakyat patriotik yang turun ke jalan raya menuntut hak mereka. Namun PAS tetap kecewa  kerana kerajaan malaysia enggan menunaikan tanggungjawab kerajaan sebagai penjamin hak perlembagaan dan keselamatan orang awam tetapi memilih untuk memutarbelitkan niat baik rakyat untuk berhimpun dan mengugut rakyat dengan tindakan menindas.

Bagi PAS, Perdana Menteri tidak membaca dan memahami tuntutan BERSIH 2.0 atau sengaja memburukkan imej BERSIH 2.0. Perdana Menteri perlu faham matlamathimpunan rakyat ini adalah adalah untuk memulihkan sistem pilihan raya yang benar-benar bebas dan adil supaya semua parti politik di Malaysia boleh bertanding atas padang yang rata dan rakyat diberi peluang memilih sesiapa mereka fikirkan terbaik untuk menjadi pemimpin.

Bagi PAS sepatutnya Perdana Menteri menunjukkan idea-idea progresif yang beliau dukungi di dalam dan luar negara. Beliau boleh berbuat begitu dengan membenarkan himpunan 9 Julai berjalan tanpa halangan. Beliau juga boleh mengarahkan semua agensi kerajaan supaya bekerjasama untuk membolehkan setiap warga Malaysia yang ingin melaksanakan hak perlembagaan mereka boleh berbuat demikian tanpa perlu menakuti sebarang kekerasan dan kekacauan.

PAS mengingatkan Perdana Menteri bahawa kuasa politik berada dalam tangan rakyat, dan PAS menyedari bahawa kuasa politik di Malaysia dikumpulkan dalam tangan beberapa orang elit sehinggalah perubahan yang menyeluruh dilaksanakan atas sistem pilihan raya Malaysia, dan kuasa sebenar bagi Negara Malaysia adalah erletak kepada kuasa rakyat.

PAS berpendapat bahawa himpunan BERSIH 2.0 yang akan datang merupakan masa penentuan bagi Perdana Menteri dan kerajaan. Sebagai pemegang kata putus dalam kerajaan, sebarang tindakan keras terhadap masyarakat sivil, kegagalan menjamin keselamatan warga Malaysia pada 9 Julai, atau retorik yang mencemuhi rakyat patriotik dan aman akan mencerminkan kegagalan Perdana Menteri untuk melaksanakan tanggungjawab yang diamanahkan oleh rakyat Malaysia.

Justeru PAS Perak memberikan komitmen untuk menghantar 50,000 ribu ahli PAS Perak untuk ke himpunan BERSIH, disamping menyeru semua penyokong PAS khusunya di Perak hadir dalam himpunan BERSIH 2.0 bagi menyatakan sokongan rakyat terhadap tuntutan 8 perkara bagi menjamin keyakinan terhadap sistem demokrasi Berparlimen.

PAS Perak juga akan memberikan komitmen untuk:

1)      Membuat edaran risalah BERSIH 2.0 di setiap kawasan dengan mencetak  risalah BERSIH 2.0

2)      Pelancaran BERSIH 2.0 peringkat Pemuda Pakatan Rakyat Perak, pada 3 Julai, di Dewan Chin Woo Ipoh, jam 2.00 hingga 5.00 Petang

3)      Pelancaran BERSIH 2.0 peringkat Negeri Perak, pada 4 Julai, di Bukit Gantang, jam 9.00 Malam.

   Ustaz Haji Abu Bakar Hussain

( PESURUHJAYA PAS PERAK )

1 comment:

fuzz said...

harap PAS tidak menyokong BERSIH melainkan ahli2 PAS yg menjadi presiden/pemimpin..jgn la kita biar org yg memperjuangkn hak untuk org murtad (ambiga)mendapat pengaruh..(dgn nada sedih),tauhid yg satu ,aqidah yg satu,tuhan yg satu shj padanya kuasa dan kebenaran.jauhilah musuh2 islam.


fadeli(muslim/rakyat)

Followers