Sunday, May 8, 2011

Inilah wakil rakyat Pas, Umno camna?

Entri ini saya petik daripada sebuah blog yang baru terbit. Siapa empunya, tak pula diperkenalkan diri. Tetapi isinya menggambarkan yang ini adalah blog pembangkang, sesuai dengan tajuknya "Kaki Hentam". ~ ajijoi

Tadi aku semayang Jumaat kat masjid yang tak pernah aku semayang sebelum ni,memandangkan aku berada di luaq kawasan...Tapi aku tau masjid tu adalah masjid orang PAS..Aku berani sebut ni masjid PAS sebab tadak satu sen pn guna duit kerajaan Barisan Natang untuk bina masjid tu seluruhnya...Kampung tu pon ada dua tiga kerat ja UMNO...Aku parking ja keta,pelan-pelan aku pi luaq masjid cucuh sebatang rokok..Malu oii tempat orang nak blasah isap rokok dalam pagaq masjid,kena sepak jugak aku nanti!

Aku masuk ja masjid tu aku kagum sangat dengan keadaan masjid tu yang agak old skool,yala masjid lama la katakan tapi hiasan dan mood masjid tu wat aku lupa sat tentang kebangangan UMNO dan Barisan Natang di luaq sana....Tak lama pastu berduyun-duyun la orang kampung memenuhi saf..Tengah aku duk tengok-tengok keliling,aku terpandang ada sorang yang aku rasa macam aku kenai tapi dia confirm la tak kenai aku..Aku cuma pencacai terhormat,dia tu pimpinan atasan...Wakakakaka

Oh rupanya dia ni ahli parlimen PAS..Dalam hati aku ini biasalah jadual mingguan wakil-wakil rakyat,wajib pusing semayang Jumaat keliling kawasan kalo tak nanti kena maki..Hahahahaa..Aku nampak dia datang dengan pembantu dia..Tak lama pastu tok bilal pon azan yang dengan dengung di ujung kalimah yang kejap naik kejap turun..Dalam hati aku cakap,tukaqla orang lain,kesian dah pakcik ni..Jalan pon macam nak tumbang dah ha..Mengengkang semacam ja...

Dipendekkan cerita pas azan kedua,cepat-cepat aku pi duduk saf blakang saf ahli parlimen tadi tu..tok imam capai tongkat sakti dati tok bilal veteran tu dan dia bagi kat ahli parlimen yang dari tadi khusyuk memandang lantai..Aku tengok riak wajah si ahli parlimen tadak seket pucat mahupon berpeluh..Relax ja beb!!!

Aku bercakap lagi sorang-sorang...Alamak.boleh ka orang tua ni baca khutbah?Pastu aku teringat mungkin ada teks disediakan untuk dia baca..Setan mai lagi hasut aku dan kata...Eleh,reti ka orang tua ni baca teks khutbah dalam Jawi?Aku pujuk lagi hati aku,mungkin teks tu dalam bahasa Melayu..Wakakakaka..Cilakak punya setan!Aku tengok si ahli parlimen terkebil-kebil sat memandang hadirin yang setiap sorang sedang memandang tepat kat muka dia sebab teruja nak dengaq apa apa isi khutbah dia...

Si ahli parlimen tarik nafas dan terus mengeluaqkan dua tiga kerat hadis..Bagi aku biasalah,pimpinan PAS takkanlah langsung tak hafal satu dua hadis..Dia ni bukan tahap Tok Guru lagi so ok la tu..Tapi tak lama pastu aku tengok mukasi ahli aprlimen dah semacam,taoi bukannya dia takot atau kelu malah lebih bersemangat..Aku yang tadi rasa macam nak laloq pon tak jadi bila aku dengaq nada suara si ahli parlimen makin tinggi dan keras!ganas!

Aku terpegun bila ahli parlimen tu bawak kuaq hadis dan petikan ayat Quran tiap kali selepas dia mengeluarkan satu isi penting..Aku kira dalam khutbah pertamat tak kurang dari 12 hadis dan ayat Quran dah dia baca..Semuanya dalil berkaitan fitnah yang sememangnya itulah tajuk khutbah dia ari ni..Aku rasa malu dengan diri aku yang tadinya banyak mengata dia..Wakakakak..Ampunkan aku wahai ahli parlimen... =)

Wehhh,si ahli parlimen tadi tak baca teks oiii..Semua yang kuaq,setiap patah kata spontan semata-mata..Aku dah mula rasa kagum sangat-sangat dengan dia..Aku rasa bangga bila ahli parlimen yang juga sebagai pemimpin rakyat mampu berkhutbah tanpa teks!!!Dan aku tau ramai lagi pimpinan PAS yang mampu macam dia..Tapi kalo UMNO aku tak tau la..Tadak sumber pon yang boleh aku tengok Najib jadi imam,baca khutbah lagi laa..Habuk pon tarak!

Setiap isi khutbah si ahli parlimen terkesan dalam diri aku..Inilah contoh pemimpin Islam..Aku bangga dengan dia tapi aku tak plak pi puji dia depan-depan,aku pencacai terhormat bukan pencacai sampah macam UMNO.. Aku tau dia wat semua ni bukannya untuk meraih undi tapi dah memang tanggungjawab pemimpin untuk tunjuk kebolehannya kepada anak-anak buah..Bagi aku,BIAQ KITA JADI JUARA AGAMA BUKAN JUARA BANGSA!!!!Setiap isi khutbah dia amat tepat dan jelas tapi kalo orang bangang macam UMNO memang takkan paham!

Abes khutbah si ahli parlimen diarah lagi oleh tok imam supaya mengimamkan semayang tadi..Alhamdulillah,lepas Al Fatihah,si ahli parlimen baca ayat Quran yang kategori panjang untuk kedua-dua rakaat..Tak mainla macam UMNO,baca surah Al Ikhlas dan An Nas ja yang tau..Tu pon Al Fatihah pon tunggang terbalik..Wakakakaka...

Aku buat kesimpulan macam ni,ustaz aku dulu pernah cerita..Nak basuh jiwa dan hati kena banyak mengaji Al Quran..Kalo rajin hafal mana-mana ayat suci Al Quran...Orang yang menghafal Al Quran akan dijaga Allah..Setiap perbuatannya dibawah jagaan Allah..Tak timboi soal rasuh,judi,zina dan arak jika seseorang mukmin betoi-betoi ikut macam yang Allah seru..Kalo ada jugak maknanya ada la amalan yang tak kena atau tak cukup!

(*)Tak cukup kena blajaq,nak blajaq kena berguru baru tak sesat macam UMNO..Wakakakakaa

No comments:

Followers

Video ajijoi

Loading...