Wednesday, May 11, 2011

Singapura perlu ramaikan menteri Islam


KENYATAAN MEDIA

LAJNAH ANTARABANGSA

DEWAN PEMUDA PAS PUSAT


7 JAMADIL AKHIR 1432/11 MEI 2011


SINGAPURA PERLU RAMAIKAN MENTERI ISLAM


Lajnah Antarabangsa Dewan Pemuda PAS Pusat (LA DPPP) ingin merakamkan ucapan tahniah kepada Perdana Menteri Lee Hsien Loong diatas kejayaan partinya mempertahankan kerusinya pada pilihanraya negaranya tempohari. Walaupun peratus undi yang diperolehi partinya PAP hanya 60 peratus, yakni merosot teruk sejak Singapura merdeka, namun mereka masih dapat mengekalkan majoriti kerusi mereka iaitu 81 daripada 87 yang dipertandingkan.


Pilihanraya Singapura baru-baru ini telah memperlihatkan kebangkitan rakyat Singapura yang mahukan perubahan dan berani menyuarakan isihati mereka dengan menghadiri majlis-majlis kempen pembangkang sehingga Berjaya menumpangkan beberapa menteri kanan.


Bagi pihak LA DPPP, harapan yang dianjurkan ialah agar Perdana Menteri Lee akan menunaikan permohonan maafnya secara terbuka kepada rakyat Singapura 3 hari sebelum hari mengundi atas segala permasalahan dan kelemahan kerajaan pimpinannya. Satu tindakan yang perlu dipuji kerana berani bertanggungjawap dan mengakui kelemahan dan kesilapan kerajaan dibawah pimpinannya.


LA DPPP juga berharap Perdana Menteri Lee mengotai janjinya kepada umat Islam Singapura untuk memperbaiki taraf hidup dan kebajikan umat Islam di Singapura. Lantaran itu LA DPPP berharap Perdana Menteri Lee akan melantik lebih ramai Menteri-menteri dari kalangan umat Islam berbanding sesi yang lalu di mana beliau hanya mempunyai seorang menteri penuh Islam iaitu Dr Ibrahim Yaacob. LA DPPP yakin dengan perlantikan lebih ramai menteri Islam, nasib dan kebajikan umat melayu dan Islam di Singapura akan lebih terbela dan terjaga. Disamping itu juga, ianya akan meningkatkan lagi tahap keprihatinan politik dikalangan orang Melayu dan Islam yang dilihat kurang prihatin terhadap isu semasa dan politik di Singapura. LA DPPP yakin dengan kebolehan dan pencapaian umat Islam di Singapura mampu untuk memenuhi kabinet Singapura hatta sebagai menteri kanan seperti Menteri Luar Negara yang dilihat tiada calon yang dilihat sesuai.


RAJA AHMAD ISKANDAR RAJA YAACOB

Pengerusi

Lajnah Antarabangsa

Dewan Pemuda PAS Pusat

No comments:

Followers