Monday, June 23, 2008

Gincu, tumit tinggi haram di K.Bharu

Majlis Perbandaran Kota Bharu-Bandar Raya Islam (MPKB-BRI) mengeluarkan larangan terbaru kepada pekerja Islam, antaranya tidak memakai gincu dan kasut tumit tinggi yang tidak mengeluarkan bunyi.

Yang dipertuanya Shafie Ismail berkata arahan itu bagi mengelak berlakunya anasir jahat seperti rogol dan zina selain menjaga maruah serta peribadi muslimah di negeri ini.

Katanya lagi, lapor Bernama, muslimah dilarang memakai solekan yang jelas dilihat seperti gincu dan tidak dibenarkan memakai kasut bertumit tinggi yang mengeluarkan bunyi.Jika hendak memakai kasut bertumit tinggi, tumitnya haruslah diperbuat daripada getah, katanya dalam pekeliling yang dikeluarkan kepada mereka yang bekerja mengendalikan semua premis dalam kawasan MPKB-BRI.

Etika berpakaian yang perlu dipatuhi termasuklah memakai tudung labuh, tidak jarang dan menutup dada; memakai baju berlenganpanjang sehingga ke pergelangan tangan, memakai baju labuh dan longgar serta memakai sarung kaki.Shafie berkata mereka yang gagal mematuhi peraturan itu boleh dikenakan kompaun seperti peruntukan Undang-Undang Kecil MPKB-BRI 1986 dan jika sabit kesalahan, mereka boleh dikompaun tidak lebih RM500.

Ajijoi - Saya setuju sangat dengan arahan itu memandangkan syarat-syarat yang dikenakan menepati syariat Islam. Jika tidak dipraktikkan daripada sekarang, bila lagi kita nak mendisiplinkan ummah. Lagi satu, cek mek molek Kelate comei doh, takyah begincu pun lawa.

1 comment:

AisNy said...

Hi awak... saya pinjam gambar kesan gincu bibir kat entry nie untuk entry blog saya hari ini...

Anyway, nice entry... tapi masih banyak yang perlu kerajaan negeri Kelantan lakukan demi kebajikkan dan kesejahteraan rakyat kelantan sendiri...

Followers