Sunday, November 14, 2010

Harussani yang keliru lagi mengelirukan

Perbuatan Zambry mengancak tiang seri rumah dan dimulai dengan upacara menepung tawar pada mulanya dikatakan sebagai perbuatan khurafat oleh Tan Sri Harussani Zakaria, Mufti Perak. Kenyataan beliau boleh diikuti didalam akhbar Sinar Harian 7 November 2010 (gambar atas).

Tetapi, pada 10 November 2010 pula, Berita Harian menyiarkan kenyataan baru Harussani yang mengatakan bahawa perbuatan Zambry itu tidak syirik dan khurafat.

Mengapa seorang yang bertaraf Mufti boleh mengeluarkan kenyataan yang berbeza? Bukankah ini mengelirukan umat Islam yang selama ini telah diajarkan bahawa segala perbuatan yang memohon pertolongan selain daripada Allah Taala adalah syirik dan sesat?

Ramai yang berasa kesal dengan kenyataan dolak dalik Mufti Perak kerana ianya hanya akan menambah kekeliruan dikalangan umat Islam dinegara kita.

Diharapkan agar Mufti Perak dapat menyatakan ketegasan beliau terhadap sebarang perbuatan khurafat dikalangan umat Islam negara ini sepertimana ketegasan beliau terhadap isu murtad suatu masa dahulu.

6 comments:

merbok said...

bila agama dicabul kerana dunia ni la akibatnya.. kerosakan akal dan hati... heiiiii nau'zubillah

Tinta.Muallimah said...

Salam yeop. x kisah le tu. Cuma nye ngape idak dia fatwakan kpd oghang2 Peghak yg masih bengap2 yang "tiang seri/ancak" tu syirik khurafat dan haram.Itukan lebih afdal.Ajor sikit umat Peghak ni..x gheti base.

Longchepoh said...

Harussani tak keliru. Yang keliru adalah juak-juak PAS yang teringin sangat nak jadikan ini untuk isu politik. Apa lagi bila ia boleh mengenakan sesorang dari BN. Itulah matlamat utamanya. Bukan kira sangat sebenornya syirik atau tidak. Sebab tu juak-juak PAS tak bisingpun Nizar pakai baju hitam pegang lilin tunduk hormatmasa mengenang Teoh Bengkok. Munkin juga pasal Nizar mak dia Cina dan sepupu dengan Ngeh. Jadik korang rasa dia Cina kan?

anDi said...

sebenarnya masalah kes ni Zamry sendiri.
dalam laporan BH, zamry cakap tak tahu pun ancak....bla3

aik, dah ada kain kuning bagai..takkan jahil beno zamry ni?


Longchepoh
Mak Nizar cina pun..dia tetap Islam.
dasar umno la ni..tak kemana pun dok pejuangkan melayu tuu

mohamad said...

Kalau Melayu tak jaga Melayu sapa lagi? nak harap Pas macam Idham Lim? Dia pun hina melayu macam-macam. nak harap DAP macam Guang Eng.....piiiiiirah, jauh panggang dari api. Jangan harap.....

wan2day said...

dah tu nak harap UMNO..??kamu sakit otak ke tuan..?

Followers

Video ajijoi

Loading...