Monday, January 30, 2012

Ibrahim Ali tunjuk bodoh, bagi Angpow putih tanda kematian di Tahun Baru Cina


Inilah yang berlaku apabila seorang yang terkenal dengan sikap racistnya berpura-pura menerima baik golongan yang di bencinya selama ini…


Ibrahim Ali cuba untuk membuktikan kepada Masyarakat Tionghua bahawa beliau dan pertubuhannya iaitu PERKASA bukanlah sebuah pertubuhan yang racist.. oleh itu mereka telah mengadakan satu jamuan sempenan menyambut Gong Xi Fa Cai buat Masyarakat Tionghua.

Malangnya dengan sifat racist yang menebal dalam diri mereka, mereka jelas tidak ambil tahu sama sekali pantang larang Masyarakat Tionghua yang menyambut perayaan itu..

Jika diperhatikan betul-betul pada gambar di atas, envelope atau sampul 'ang pow' yang dihulurkan oleh Ibrahim Ali kepada masyarakat Tiong Hua yang hadir dalam jamuan sempena sambutan Gong Xi Fa Cai oleh PERKASA ianya adalah berwarna putih.

Samada Ibrahim Ali sedar atau tidak atau mungkin juga sengaja dilakukan Ibrahim Ali ianya adalah satu perbuatan biadap atau kurang ajar bagi masyarakat Tionghua.

Ini kerana angpow putih ditakrifkan sebagai PAK KAM atau funeral payment oleh masyarakat Tionghua dan adalah pantang bagi mereka untuk menerima pemberian sebegitu di hari perayaan mereka..

Tindakan Ibrahim Ali itu bukan saja tidak menghormati budaya Tionghua, malah menghina dan mencacatkan keindahan budaya masyarakat Tionghua.

Lain kali kalau tak tahu tanya!!

Tapi.. kalau kita minta dari Bank atau beli dari pasaraya tak ada rasanya diberikan atau dijual envelope ang pow warna putih..

SENGAJA atau TIDAK DISENGAJAKAN ni??

Pesan seorang sahabat.. "When giving money on festive or auspicious occasions, you should never put money in a white envelope or you would face the resentment of the recipient! Money wrapped in white envelopes is given when the occasion is sad, like funerals, when a gift of money is given to help with the funeral costs. This is called 'Pak Kum' money for the family of the departed. So if you ever come across a Chinese client please think twice about giving his or her fee in a white envelope although in our western countries it would be unlikely to offend."

- Anak Sungai Derhaka

No comments:

Followers