Monday, March 30, 2009

Isu masjid Simpang: apa kisah sebenarnya?

Malam tadi dikhabarkan bahawa ada sedikit kekecohan berlaku apabila dua parti yang bertanding di Bukit Gantang telah 'bertembung' di Masjid Simpang, Taiping.

DS Nizar telah dituduh 'merampas' masjid ketika program bn diadakan disana.

Kita ikuti kisah daripada mereka-mereka yang terlibat.


Datuk Dr Zambry Kader :

Nizar bertindak keterlaluan apabila cuba mengambil alih jemaah dengan meminta mikrofon daripada imam dan cuba mengadakan ceramah sebelum menunggu Isyak. Tindakan itu telah dirancang oleh PAS dan sanggup menggunakan masjid sebagai tempat berpolitik. - mstar.com & “Jangan berniat takbur dan riak kerana jika setakat untuk mengimamkan jemaah atau menyampaikan sepatah dua tafsiran al-Quran, saya pun mampu,” - berita harian (jangan gelak...)


Dato Seri Ir Nizar Jamaludin :

Beliau telah diundang oleh imam Masjid Simpang untuk berucap menjelaskan ayat-ayat yang dibacakan semasa mengimamkan solat Maghrib. "Jadi, saya diminta membuat tafsiran ayat-ayat yang saya bacakan sebelum itu... ketika takzirah... jadi saya tidak merampas mikrofon untuk berucap, cuma memenuhi kehendak imam," - mstar.com & Pada rakaat pertama saya telah membaca ayat "wa'tasimu bihablillahi jamiian, walaa tafarraqu.... " dan rakaat kedua surah Al-kaafirun.Selepas solat saya membaca doa termasuk doa Qunut Nazilah yang turut diaminkan oleh semua ma'mum termasuk pimpinan tinggi UMNO.Habis baca yaasin saya pergi bersalam dengan Dato Zambry dan dia nampak berang dan menyatakan kepada saya , kenapa menggunakan masjid berpolitik dan tak sepatut saya jadi imam tadi. katanya lagi dengan nada kuat dan marah, "jika mahu jadi imam saya bolih jadi imam, jika nak tafsir saya bolih tafsir". Saya tersenyum dan relaks sahaja dan terus meninggalkan majlis untuk acara lain. - kamparinn.blogspot.com


Imam Masjid Simpang, Tuan Haji Hashim :

Masa ana datang Maghrib, DS Nizar telah ada,. Memang ana difahamkan beliau akan solat di situ..tak pulak dengar cerita umNO nak buat bacaan Yasiin. Mungkin depa dah tahu DS Nizar nak ke situ... ( mengikut catatan, Zamri memang banyak kali didapati menjejaki DS Nizar setelah DS Nizar hadir di sesuatu tempat sejak mula merampas kuasa.)Ana tak perasan ada Zamri dan Muhyidin Yasin.. Ana terus bagi pada DS Nizar jadi imam.Kalau DS Nizar bagi Tazkirah ana cadang nak jemput pulak Zamri lepas tu... - anaksengat.blogspot.com


Ajijoi ~ Begini cara umno berkempen. Taktik lama. Najib patut turun ke Perak untuk mengingatkan umno perak tentang ucapannya di PAU yang baru lalu iaitu 'berubah atau rebah'.

Umno memang tak berubah. Dulu..kini..selamanya.

Maknanya nak rebah le tu...

Pada hemat saya, yang paling menjadi kemarahan mereka adalah kerana apabila DS Nizar jejakkan kaki ke dalam masjid, segala tumpuan diberikan kepada beliau. Mereka tidak lagi dihiraukan.

Apabila waktu solat, orang yang paling dimuliakan akan mengimami solat tersebut. Orang yang biasa-biasa hanyalah menjadi makmum dibelakang imam. Biasanya Imam mempunyai kelebihan mengatasi makmum.
Dan Imam didalam kisah ini adalah DS Nizar manakala makmumnya Muhyiddin Yassin, Zambry Kader dan Ismail Sapian.

Moral cerita...umno berimamkan pas.

2 comments:

BARISAN RAKYAT said...

umno tetap umno..........

org laut said...

depa ni tak akan penah berubah, umno tetap umno jg. dulu kini dan selama2nya... rasuah,rasuah,rasuah..

Followers