Saturday, March 7, 2009

Gelombang Putih melanda ibu negara

Gelombang Putih - itulah namanya! 7 Mac 2009 satu lagi tarikh yang akan terpahat di dalam lipatan sejarah negara ini selepas 42 tahun peristiwa penting dalam perjuangan mendaulatkan Bahasa Melayu yang pertama kali pernah diperjuangkan pada 3 Mac 1967 itu bagi membantah Rang Undang-undang Bahasa Kebangsaan di Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) yang dikenali dengan nama "Keranda 152".

Hari ini, gerakan aktivis bahasa menentang dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) mencipta sejarah apabila turun ke jalan raya, mengulang peristiwa perarakan Keranda 152.

Seperti perhimpunan Bersih dulu hari ini langit persis merestui dan mengasihani rakyat yang berhimpun, mencurahkan hujan rahmat disamping membersihkan kotoran gas pemedih mata yang disemburkan oleh anggota FRU ke arah mereka, sementara laluan ke Istana Negara sekalipun sesak dengan lautan manusia, dipermudahkan jalannya oleh Allah s.w.t. untuk peserta-peserta perhimpunan tiba menjunjung kasih ke bawah Duli Yang Dipertuan Agong.

Inilah rakyatmu Tuanku, yang datang dari pelbagai ceruk bandar dan desa, tiba ke Istanamu setelah menempuh pelbagai susah payah, halangan, ujian dan dugaan, ingin memohon simpati dan belas ikhsan tuanku, agar mendengar aduan dan rayuan kami tentang salahlaku kerajaan yang ada terhadap pelaksanaan dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) yang kelaknya akan menjadi Bahasa Melayu terpinggir di tanah melayu sendiri.

Pak Samad Said menyatakan: "Kami jelaskan bahawa gerakan kami adalah gerakan sopan, bukan gerakan garang. Ia adalah gerakan hati nurani bagi menghidupkan bahasa, yang mesti dijaga, bukan ditetak,"

Tambah Pak Samad lagi, tujuan gerakan ini ialah bagi menyedarkan pihak kerajaan dalam upayanya untuk mencapai kemajuan melalui sains dan matematik, yang penting sama ada laluan itu akan merencatkan lestari bahasa ibunda.

"Dalam tempoh 50 tahun, bahasa Melayu yang dikuncup akan nazak dan akan dikuburkan. Inilah yang kami runsingkan," keluh beliau.

Bekas Menteri Pendidikan, Tan Sri Musa Mohamad sendiri mengakui wujud kecelaruan dalam pelaksanaan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) walaupun tujuan pelaksanaannya adalah baik.

Menurutnya PPSMI bertujuan meningkatkan mutu pendidikan di Malaysia tetapi sepanjang enam tahun pelaksanaannya ia dilihat seperti tidak mencapai sasarannya disebabkan kecelaruan itu.

Sesungguhnya perhimpunan aman 100 ribu rakyat membantah PPSMI pada hari ini sangat besar makna dan implikasisnya kepada masa depan budaya dan politik Malaysia. Inilah Gelombang Kedua Reformasi rakyat Malaysia, yang bakal membawa banyak perubahan kepada negara ini. Para pemimpin Umno yang memandang remeh kepada gerakan rakyat menuntut dimansuhkan dasar PPSMI ini, akan menyesal tidak sudah.

Dato' Hassan Ahmad, Pengerusi GMP, sudah menyatakan bahawa Himpunan 100 Ribu hari ini bukanlah matlamat akhir perjuangan GMP. Ia hanyalah himpunan untuk menyampaikan memorandum kepada Yang di-Pertuan Agong sahaja. Maknanya agenda perjuangan GMP akan diteruskan lagi selepas 7 Mac.

Matlamat GMP ialah untuk melihat dasar PPSMI dimansuhkan oleh kerajaan, dan bahasa Melayu didaulatkan semula sebagai bahasa kebangsaan, bahasa rasmi dan bahasa ilmu.

Memang ia hanya persoalan bahasa. Tetapi persoalan bahasa sebenarnya bukanlah sekadar alat untuk bercakap atau berkomunikasi sahaja. Bahasa itu jiwa bangsa. Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) telah lama menjadikan ungkapan ini sebagai moto atau slogannya. Bangsa yang tidak menghormati bahasanya adalah bangsa yang tidak menghormati jiwa bangsanya sendiri, sekali gus tidak tahu nilai harga diri suatu bangsa.

No comments:

Followers