Sunday, August 24, 2008

Permatang Pauh


Semalam saya berkesempatan ke Permatang Pauh untuk meninjau suasana dan kempen pilihanraya kecil parlimen P44 Permatang Pauh yang ditandingi Dato Seri Anwar Ibrahim dari Parti Keadilan Rakyat dan Arif Shah Omar Shah dari Barisan Nasional (Umno).

Perjalanan yang bermula jam 3.30 petang itu merupakan suatu kesempatan yang datang daripada undangan Haji Amran untuk turut serta kesana sudah pasti sukar untuk dilepaskan kerana saya ingin menyaksikan sendiri bagaimana keadaan disana semasa musim kempen ini. Saya sudah muak mengikuti perkembangan kempen melalui media tv mahupun akhbar yang ternyata berat sebelah dan tidak menggambarkan suasana dan kegiatan yang sebenar.

Ternyata Permatang Pauh menjadi medan perang bendera, poster dan bunting yang berbagai-bagai. Dari pengamatan saya sepanjang perjalanan mengelilingi permatang pauh, PKR ternyata menguasai suasana dengan kebanyakan gerai-gerai makanan dan rumah-rumah mengebarkan bendera PKR dan ada juga yang dijadikan bilik gerakan. Berbanding dengan khemah-khemah yang bergantungan bendera BN tidak kelihatan orang ataupun petugas yang berada disana. Rata-rata khemah dan markas mereka kebanyakannya tidak berpenghuni.


Kami singgah ke Peranti untuk makan malam dan solat Maghrib di Masjid yang cukup menarik dengan hiasan dalamannya yang kaya dengan seni Islam.

Dihadapan masjid tersebut terdapat sebuah markas PKR yang menyatakan 'kubu kuat Anwar Ibrahim'. Kelihatan cukup ramai orang didalam dan juga diluar. Ada orang PKR dan ada orang Pas. Keadaan amat sesak disini menjelang malam sehinggakan polis trafik terpaksa mengawal lalu lintas biarpun disitu terdapat lampu trafik.




Selepas maghrib, kami bertolak ke Permatang Pasir untuk mendengar ceramah Anwar Ibrahim yang dijadualkan pada pukul 9 malam, di Tmn Hussein Onn Seberang Jaya jam 10 malam dan di Guar Perahu jam 11 malam.

Setelah puas mencari arah ke Permatang Pasir akhirnya kami sampai kembali ke masjid Penanti. Mungkin rezeki kami malam itu, kami berjaya ditunjukkan arah oleh petugas PKR disana untuk ke Guar Perahu.

Di Guar Perahu, kenderaan mula berpusu-pusu menjalar untuk ke tempat ceramah. Padang yang dijadikan tapak ceramah mula dibanjiri orang ramai. Mengikut apa yang diberitahu, Anwar dan Dr Harun Din akan berceramah disitu.

Rupa-rupanya, Saifudin dan Haji Hadi Awang juga turut berceramah malam itu.


Saifuddin Nasution memang pakar didalam statistik. Setiap faktanya disertai dengan angka samada jumlah mahupun tarikh dan kehebatannya didalam menghafal semua itu cukup menarik perhatian pendengar semua.


Haji Hadi Awang yang kelihatan agak keletihan tidak mahu ketinggalan didalam menyatakan sokongan terhadap calon PKR.

Dr Harun Din mengupas tentang sumpahan dalam Islam dengan begitu jelas berdasarkan Al-Quran dan juga hadis-hadis.


Azmin Ali yang kebetulan hanya singgah untuk mendengar penjelasan Dr Harun Din tentang sumpah Saiful telah diminta untuk memberikan sedikit maklumat tentang kempen kali ini. Helikopter polis pula berlegar-legar beberapa kali ditempat ceramah sambil menghalakan lampu kearah orang ramai. Hujan pula mula turun. Nasib saya baik kerana dapat berteduh didalam khemah penceramah. Lebih jelaslah gambar yang diambil.




Ketibaan penceramah utama, Anwar Ibrahim jam 11.30 malam disambut dengan gemuruh oleh orang ramai yang dianggarkan sekitar 7,000 orang. Biarpun penat berkempen, namun ceramahnya begitu bertenaga dan penuh dengan isi dan maklumat yang digelapkan oleh media milik BN. Biarpun hujan, orang ramai tidak berganjak sehingga ke akhir. Ceramah ditamatkan tepat jam 12.00 tengah malam bagi mengikut prosedur permit polis.
Teman seperjalanan saya dari Ipoh, Sdr Amin dan juga Haji Amran manakala Haji Talip entah kemana merayau melihat-lihat gerai jualan, katanya.


Pemandangan orang ramai yang berhimpun mendengar ceramah. Bukan sahaja penduduk tempatan, malahan daripada segenap pelusuk negara bertandang ke Peramatang Pauh. Saya ada berjumpa seorang penyokong PKR yang datang daripada Johor Bahru. Jauhnya.....

Keadaan kesesakan selepas ceramah sehinggakan kenderaan kami terpaksa berinsut-insut mengikuti barisan. Hampir sejam untuk sampai kejalan besar.
Biarpun jam 4 pagi baru sampai dirumah, namun perjalanan ini begitu bermakna dan suatu pengalaman yang sukar dilupakan.
Ajijoi - Kesimpulan daripada kunjungan saya ke Permatang Pauh, ternyata pengaruh dan karisma Anwar Ibrahim takkan dapat digugat oleh BN. Dan kemenangan sudah pasti ditangan Anwar, InsyaAllah.

1 comment:

dark am said...

terima kasih dengan laporan penuh ini.. saya memang berharap dapat membaca laporan semasa yang lebih baik dari tv n sokkabor...

Followers