Tuesday, August 26, 2008

Anwar menang besar



Anwar Ibrahim sah memenangi kerusi Parlimen Permatang Pauh dengan majoriti yang lebih besar iaitu 15,671 undi.

Dato Seri Anwar Ibrahim (PKR) mendapat undi sebanyak 31,195 manakala Arif Shah Omar Shah (BN) mendapat 15,524. Calon Angkatan Keadilan Insan Malaysia (Akim), Hanafi Mamat hanya mendapat 92 undi dan hilang wang pertaruhan.

Tetapi, perkara yang paling saya tak puas hati ialah apabila tiada satu pun rangkaian tv yang menyiarkan secara langsung keputusan pengiraan itu. Amat dayus sekali apabila tidak menerima kekalahan dan yang paling malang ialah tidak dapat menerima keputusan rakyat.

Rakyat terpaksa mencari alternatif lain untuk mendapatkan maklumat terkini dan pengesahan pengiraan undi itu. Internet menjadi pilihan terbaik. Namun, oleh kerana terlalu ramai yang mengakses ke internet menjadikannya terlalu lembab. Perkhidmatan internet dinegara kita memang perlahan berbanding negara lain tetapi bayaran yang dikenakan amat tinggi sekali.

Memang sebeginilah layanan kerajaan terhadap rakyat Malaysia selama hari ini. Mereka hanya mementingkan politik mereka. Andaikata Arif Shah dari BN yang menang, semua rangkaian tv pasti akan mengulang-ulangi siaran keputusan itu, berhari-hari lamanya. Tidak begitu?

Maka, hari ini berakhirlah sudah sandiwara liwat yang dimainkan oleh para pelakon be end selama kempen berjalan. Sesudah Saiful, Najib dan Tajol Rosli bersumpah, adakah kini giliran arif shah pula bersumpah bahawa dia bukannya kalah didalam pilihanraya ini.....cuma dia tak menang sahaja.

Lagi laporan penuh.



No comments:

Followers