Monday, July 5, 2010

Mohon sumbangan buat belajar ke Jordan

Sumbangan ikhlas ke Jordan

Assalamua’laikum.. ana Ashaari bin Hammat Zakri lulusan diploma Syariah Islamiyyah dari Kolej Islam Darul Ridzuan (20061424) akan melanjutkan pengajian ke timur tengah pada sekitar bulan 9 @ 10 tahun 2010 dalam jurusan Ijazah Sarjana Muda Syariah Islamiyyah. Dengan demikian ana memohon ehsan dari dato’/datin tuan/puan saudara sesama Islam mahupun yang bukan Islam memberi sumbangan kepada ana bagi menampung perbelanjaan ana di sana.

Untuk makluman, yuran pengajian termasuk kos sara diri di Universiti Mu’tah, Jordan paling minima ialah RM 28,782.00 bagi tempoh 2 tahun dengan kehidupan yang sangat bersederhana di sana. Maka dengan adanya ehsan dari pihak dato’/datin tuan/puan ini dapatlah melapangkan kesulitan yang akan ana tanggung semasa tempoh pengajian ana di sana nanti. Ana tidak mampu untuk membalas jasa baik saudara sekalian melainkan dengan doa kepada Allah s.w.t. agar dimurahkan rezeki saudara sekalian dan diberkati oleh-Nya disamping ilmu yang ana sebarkan menjadi amal jariah dan saham akhirat bagi saudara sekalian.

Segala usaha saudara sekalian yang membantu dalam urusan agama Islam akan mendapat ganjaran dari Allah s.w.t. Segala sumbangan dari saudara sekalian terlebih dahulu ana menjunjung setinggi-tinggi penghargaan serta ucapan ribuan terima kasih. Semoga Allah s.w.t. menambahkan lagi rezeki yang berlipat kali ganda serta memberkati dan merahmati saudara sekalian.

Kelebihan orang yang yang bersedekah; sumber untuk memperoleh rezeki yang suci dan bertambah dengan suka bersedekah di jalan Allah. Firman Allah s.w.t.:

“Katakanlah (Wahai Muhammad): "Sesungguhnya Tuhanku memewahkan rezeki bagi sesiapa yang dikehendakiNya di antara hamba-hambaNya, dan ia juga Yang Menyempitkan baginya; dan apa sahaja yang kamu dermakan maka Allah akan menggantikannya; dan Dia lah jua sebaik-baik pemberi rezeki". –surah Saba’ : 39.

Sabda Nabi s.a.w.:

“Tidak satu hari pun di mana seorang hamba berada di pagi harinya, melainkan ada dua malaikat turun (ke dunia) kemudian salah satu dari keduanya berdoa: ‘’Allahumma ya Allah, berilah ganti kepada orang yang mendermakan sebahagian rezekinya’’ yang satunya lagi berdoa: “Allahumma ya Allah, berilah kerosakan kepada orang yang tidak mahu menderma”. H.R. Bukhari dan Muslim.

Kelebihan mengeluarkan zakat:

Riba memusnahkan harta manakala zakat menyuburkannya. Firman Allah s.w.t.:

“Allah susutkan (kebaikan harta yang dijalankan dengan mengambil) riba dan ia pula mengembangkan (berkat harta yang dikeluarkan) sedekah-sedekah dan zakatnya. dan Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang yang kekal terus dalam kekufuran, dan selalu melakukan dosa.” – surah Al-Baqarah: 276

NOTA: HENDAKLAH ORANG YANG BERIMAN YAKIN AKAN JANJI ALLAH DI ATAS. SESUNGGUHNYA BENARLAH KATA-KATA ALLAH YANG MAHA BESAR.

MAKLUMAN: ana ada memohon untuk pengajian di Universiti Islam Madinah dan keputusannya akan diketahui sekitar bulan 8 ini, seandainya ana ada rezeki ke sana ana akan terima tawaran tersebut dan sumbangan saudara sekalian akan ana sumbangkan sebahagiannya kepada sahabat-sahabat ana dari Kolej Islam Darul Ridzuan yang akan menyambung pengajian di Universiti Mu’tah, Jordan pada tahun ini. Mohon di halalkan segalanya walau sesen.. akhir sekali ana mohon doa dari tuan/puan sahabat sekalian agar ana terpilih oleh Allah s.w.t. menjadi pelajar di Universiti Islam Madinah pada tahun ini.. amiieen…

Nama: Ashaari bin Hammat Zakri.

No. Akaun MayBank: 158024880397

No. IC: 880802-08-5797

No. tel : 013-5016328

No. tel Ibu: 019-5432108

No comments:

Followers

Video ajijoi

Loading...