Wednesday, October 29, 2008

Ucapan salam Pakatan Rakyat


Baru-baru ini semasa jamuan raya di surau Al-Ehsan, Adun Simpang Pulai Chan Ming Kai memulakan ucapannya dengan memberi salam iaitu 'Assalamualaikum warahmatullah hiwabarakatuh'. Para hadirin pun ketawa. Ada juga yang terkejut dan ada juga yang bermasam muka. Saya sendiri tak terkata apa-apa.

Saya pasti beliau dan juga YB Pakatan Rakyat yang bukan beragama Islam yang lain mengucapkan salam yang sama disetiap majlis yang dihadiri mereka kerana pada fikiran mereka ucapan salam itu sama nilainya dengan ucapan Makkal Sakthi.

Kepada orang Islam mereka mengucapkan Salam dan kepada yang bukan Islam mereka mengucapkan sen ser ni (betul ke ejaan tu?) dan juga makkal sakthi.

Pihak alim ulama di dalam Pakatan Rakyat khususnya Pas perlu menegur perbuatan ini kerana ianya akan dibudayakan setiap kali di dalam majlis yang bersama orang-orang Islam.

Ucapan Salam adalah satu ucapan yang mulia dan hanya diguna pakai oleh dan untuk orang-orang Islam sahaja. Ianya juga adalah ucapan suci di syurga nanti.


Diharap perkara seumpama ini dapat diperbetulkan dengan segera demi menjaga kesucian agama Islam dan juga pemahaman yang bukan Islam.

Sila rujuk Darul Fuqaha , Dr Mashitah dan Darul Numan.

No comments:

Followers