Wednesday, October 29, 2008

Bersatulah demi Islam - Zulkifli Noordin


“Dalam bercakap soal Islam tiada siapapun dalam parti saya boleh melarang kerana ia adalah hak saya,’’ itulah jawapan yang diberikan oleh Ahli Parlimen Kulim Bandar Baru dari Parti Keadilan Rakyat, Zukifli Noordin kepada penulis apabila ditanya tidakkah beliau bimbang untuk diwawancara oleh Mingguan Malaysia - akhbar yang diboikot oleh Pakatan Rakyat.

Sememangnya dalam mempertahankan Islam, Zulkifli dilihat salah seorang pemimpin yang paling lantang. Tanpa mempedulikan akibat daripada kelantangannya, Zulkifli pernah dihadap ke jawatankuasa disiplin PKR kerana membantah majlis forum ‘Memeluk Islam’ anjuran Majlis Peguam.

Bagi Zulkifli memperjuang dan mempertahankan Islam adalah agenda utama hidupnya, soal karier politik ‘‘itu saya serah kepada Allah menentukannya.’ Dalam pertemuan dengan wartawan Mingguan Malaysia, ZULKIFLEE BAKAR di pejabatnya di Jalan Masjid India, Kuala Lumpur, Zulkifli secara terbuka bercakap soal betapa pentingnya umat Islam bersatu tanpa mengira fahaman politik.

Beliau membangkitkan bagaimana kaum-kaum lain boleh bersatu apabila terdapat isu yang berkaitan dengan kepentingan mereka. Justeru kata beliau adalah sesuatu yang menghairankan apabila ahli-ahli politik Islam yang mempunyai akidah yang sama tidak mampu bersatu.

Malah apa yang mengecewakan beliau kelantangannya menegakkan perjuangan Islam turut ditegur oleh Ahli Parlimen Pas yang pada pandangan beliau seharusnya memberi sokongan. Justeru dalam menyatukan umat Islam, Zulkifli berpendapat berikutan sikap taksub kepartian yang masih lagi melumuri sesetengah pemimpin politik beliau mencadangkan Raja-Raja Melayu memainkan peranan pro aktif dalam soal itu. ‘‘Sudah tiba masanya kita bersatu demi Islam,’’ kata beliau.

Ikuti wawancara ini selanjutnya di sini. Kemudian, fikir-fikirkanlah luahan rasa Zulkifli Noordin ini secara mendalam tanpa bersandar kepada sebarang ideologi politik mahupun kepartian. Berdirilah di atas tapak Islam untuk menilai segala isi kandungan wawancara ini.

Ajijoi - Saya memang tak pernah membeli ataupun membaca akhbar Utusan mahupun Mingguan tetapi setelah diberitahu akan artikel ini oleh seorang kawan, saya pun menjenguklah ke portal akhbar Mingguan untuk mendapatkan maklumat lanjut tentangnya

Saya memang hormati dan mengagumi YB Zulkifli kerana kelantangan dan ketegasannya dalam mempertahankan Islam biarpun diugut untuk diambil tindakan disiplin ke atasnya.
Semoga ramai lagi YB mahupun sesiapa sahaja yang sanggup dan tegas dalam memperjuangkan dan mempertahankan Islam yang kini semakin diserang di atas landasan 'keterbukaan' yang menjadi amalan dalam negara kita hari ini.

No comments:

Followers