Monday, September 16, 2013

Peserta demo dipenjara: BN cuba takutkan rakyat?


Oleh MUHAMMAD FAEEZ AZAHAR

IPOH:PAS Perak mempersoalkan adakah hukuman penjara yang dijatuhkan oleh Mahkamah Sesyen Kuala Kangsar terhadap 13 peserta adalah satu cara untuk menakut-nakutkan rakyat.

Pesuruhjaya PAS Perak, Ustaz Abu Bakar Hussien berkata, hukuman tersebut akan menjadi rujukan oleh kerajaan dan mahkamah untuk membayangkan kepada rakyat bahawa mereka akan diambil tindakan berat jika cuba untuk bersuara terhadap kebrobrokan kerajaan.

Menurutnya, tindakan memenjarakan 13 aktivis itu bukanlah satu cara mendidik mahupun memberi pengajaran kepada rakyat sebaliknya ianya adalah satu bentuk kezaliman serta mencabuli hak rakyat untuk bersuara.

"Kami persoalkan adakah hukuman dua tahun penjara ini akan dapat mendidik rakyat atau sebaliknya iaitu menambah kebencian rakyat kepada kerajaan.

"Ianya juga menjadi satu tonik semangat kepada rakyat untuk terus berjuang menentang kezaliman di negara ini," katanya kepada Harakah 16 September lalu.

Tegasnya, hukuman yang tidak bertanggungjawab ini telah membuktikan betapa zalimnya BN terhadap rakyat tanpa memikirkan kenapa rakyat melakukan sedemikian rupa.

Beliau menyifatkan, tahanan terhadap 13 aktivis itu adalah satu tahanan yang bermaruah kerana mereka adalah antara suara besar rakyat Malaysia khususnya Perak dalam mempertahankan hak rakyat serta demokrasi di negara ini yang semakin dirosakkan oleh BN.

"Saya bersimpati dengan nasib yang dialami oleh 13 tahanan yang mempunyai latar belakang yang cukup bagus, mereka bukanlah penjenayah tetapi mereka semua adalah orang yang baik. 

Jadi adalah tidak berhati perut dengan melayan mereka ini sedemikian rupa (memenjarakan serta merta) tanpa melihat latar belakang individu serta keluarga dan kesalahan mereka secara terperinci," jelasnya.

Adun Titi Serong itu berkata, PAS turut bersimpati dengan nasib keluarga tahanan kerana selama dua tahun ini terseksa kerana sumber pendapatan dan kasih sayang hilang.

"Mangsa tahanan ini majoritinya masih ramai tanggungan keluarga dan bukanlah dari kalangan yang 'berada', ramai dari kalangan mereka bekerja sendiri dan dengan tangkapan ini telah menyebabkan hasil pencarian keluarga hilang.

"PAS dengan rasa tanggungjawab akan membantu sedaya upaya membantu meringankan beban keluarga disepanjang dua tahun mereka dipenjara (jika hukuman kekal)," jelasnya lagi.

No comments:

Followers

Video ajijoi

Loading...