Tuesday, September 24, 2013

LANDASAN LTSAS: SPRM DIGESA SIASAT

Kenyataan Media (24 September 2013)

Jawatankuasa Isu dan Strategik Badan Perhubungan PAS Negeri Perak menggesa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) membuka kertas siasatan bagi menyiasat projek menaik taraf Lapangan Terbang Sultan Azlan Shah (LTSAS), Ipoh yang telah bermula pada 13 April 2011 yang lalu dan mula beroperasi sepenuhnya pada 1 November 2012 yang telah dirasmikan oleh Pemangku Raja Perak, Raja Dr Nazrin Shah ibni Sultan Azlan Muhibbuddin Shah pada 21 Mei 2012 yang lalu yang menelan belanja RM 42 Juta.

Pihak kami diberikan maklumat bahawa naik taraf pemanjangan landasan daripada 1,798 meter sedia ada kepada 2,000 meter sebenarnya tidak tepat dan kurang daripada yang sepatutnya. Kami mendesak agar SPRM turun ke LTSAS dan mengukur landasan tersebut untuk melihat sendiri benar atau tidak pemanjangan landasan telah dilakukan sehingga 2,000 meter. Kami maklum tujuan utama untuk pemanjangan landasan bertujuan untuk membolehkan kapal terbang jenis Airbus A320 atau Boeng B737 bagi membolehkannya menggunakan landasan tersebut.

Kami melihat, inilah punca utama kenapa banyak syarikat penerbangan seperti Malaysia Airline System Berhad (MAS), AirAsia Berhad, Berjaya Air Sendirian Berhad dan syarikat-syarikat lainnya tidak menggunakan LTSAS kerana landasannya pendek. Kini hanya syarikat FlyFirefly Sendirian Berhad sahaja yang menggunakan LTSAS dimana jadual penerbangannya dua kali sehari dari Ipoh ke Negara Singapura. Jika dilihat dahulu, banyak syarikat penerbangan daripada Negara Indonesia, Brunei, Thailand dan Filipina telah beroperasi di LTSAS, tetapi kini ianya hanya tinggal sejarah sahaja.

Kami sekali lagi mendesak SPRM agar segera melakukan siasatan kerana ianya melibatkan wang rakyat dan memalukan imej LTSAS yang melibatkan Institusi DiRaja secara tidak langsung. Kami melihat jika benar perkara tersebut berlaku, SPRM juga wajar menyiasat syarikat yang diberikan projek menaik taraf tersebut. Perkara ini sewajar tidak berlaku kerana ianya memberikan kesan negatif kepada hab penerbangan di Negeri Perak khasnya!

DR RAJA AHMAD ISKANDAR AL-HISS

Koordinator,
Jawatankuasa Isu dan Strategik,
Badan Perhubungan PAS Negeri Perak.

No comments:

Followers