Saturday, April 16, 2011

Rakyat Sarawak mula undi tentukan mandat kerajaan negeri

KUCHING, 16 April — Lebih 970,000 rakyat Sarawak mula keluar mengundi, sejak 8 pagi tadi, di 71 kerusi Dewan Undangan Negeri dalam pilihan raya negeri ke-10 — yang digambarkan paling sengit dalam sejarah bumi Kenyalang ini.

Pengundian akan ditutup secara berperingkat-peringkat pada pukul 5 petang ini.

Keseluruhan keputusan akan diketahui menjelang 11 malam ini.

Pilihan raya kali ini juga menyaksikan peningkatan jumlah pengundi dengan 1,748 pusat mengundi dibuka di seluruh negeri itu.

Semalam, Suruhanjaya Pilihan Raya menjangkakan peratusan pengundian antara 65 hingga 75 peratus daripada 979,796 pemilih berdaftar.

Peratusan pengundian pada 2006 ialah 63.2 peratus. Seramai 213 calon bertanding merebut 71 kerusi. Pada kali ini, BN bertanding dan menghadapi saingan di kesemua 71 kerus dengan calon-calon daripada parti komponen BN negeri yang diterajui Ketua Menteri Tan Sri Abdul Taib Mahmud iaitu Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB), Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP), Parti Rakyat Sarawak (PRK) dan Parti Demokratik Progresif Sarawak (SPDP).

Pada 2006, BN menguasai 62 kerusi pada hari pengundian dan kemudiannya, seorang wakil rakyat dari Parti Kebangsaan Sarawak (Snap) menyertai komponen itu yang membolehkan BN menguasai 63 kerusi dalam Dewan Undangan Negeri sebelum pembubarannya.

Seramai 18,363 pemilih telah mengundi secara pos pada Rabu dan Khamis lalu.

Sebanyak 27 kawasan menyaksikan pertandingan satu lawan satu, 23 kawasan (tiga penjuru), 17 (empat penjuru), dua (lima penjuru) manakala dua lagi (enam penjuru).

Pada 2006, pembangkang menawan lapan kerusi dengan enam daripadanya dimenangi DAP yang sebelum itu dikuasai SUPP.

DAP adalah anggota Pakatan Rakyat (PR) dan bertanding di 15 kerusi majoriti Cina dan campuran Cina-Iban. Dua lagi anggota PR ialah Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang bertanding di 49 kerusi majoriti Melayu/Melanau dan Dayak, dan PAS di lima kawasan Melayu.

Turut bertanding ialah Snap di 26 kerusi majoriti Dayak, Parti Cinta Malaysia (PCM) di enam kawasan Bumiputera dan 41 calon Bebas. Kumpulan calon Bebas termasuklah 15 calon daripada parti yang masih belum berdaftar, Parti Ekonomi Rakyat Sarawak Bersatu (PERSB), menggunakan simbol kapal terbang dan sembilan anggota PKR yang telah dipecat daripada parti selepas memilih untuk bertanding atas tiket Bebas.

Dua calon Bebas yang popular ialah Datuk Salleh Jafaruddin, dua pupu Taib, yang akan mencabar Ketua Menteri itu dalam pertandingan tiga penjuru di DUN Balingian, dan peguam Dominique Ng, yang mahu mempertahankan kerusi DUN Padungan di Kuching selepas beliau diketepikan oleh PKR walaupun merupakan satu-satunya calon PKR yang menang pada 2006.

-malaysianinsider

2 comments:

Anonymous said...

kome jangan le bengong benor...

kemarin si Idris Ahmad suruh sembahyang hajat...dah berjuta sembahyang hajat kome buat tapi bila dah tunjuk dek Allah, kome tak terima..

contohnya :

sembahyang hajat royalti minyak - xda apa pun, malah ekonomi negara ok aje

sembahyang hajat video sek - Allah dah tnjuk si Nuar pelakonnya..kome diam aje

sembahyang hajat untuk Sarawak - lingkup semua calon LiPAS...kome tak terima lagi..

pada aku kome orang pas ni byk sangat makan taik cina DAP ni..tu yang rupa bengong aje tu...

tak ngape le..makan le lagi taik si NGEH dan NGA tu lagi yek...

hehehehe

PKR (PERAMPAS KUASA RAKYAT) said...

Wahai Ajijoi,

Sebelum PRN Sarawak, PAS yakin benar boleh menang dan dapat anak kembar pertama.

Selepas PRN Sarawak diumumkan, PAS hanya dapat telur untuk dibawa balik ke Semenanjung.

Macam2 komen pemimpin PAS untuk masuk bakul angkat sendiri.

DAP dapat 12, PKR dapat 3. PAS dapat TELUR.

Sekian.

Followers