Thursday, April 7, 2011

Polis Sarawak tidak kenal Presiden PAS?


Peristiwa ini berlaku pada hari penamaan calon di Sadong Jaya, Sarawak. Apabila rombongan daripada PAS hendak masuk ke kawasan penamaan calon tersebut, Presiden PAS Tuan Guru Haji Hadi Awang telah ditahan oleh seorang pegawai polis (2 paku) daripada masuk dengan katanya "maaf pak haji saya tak boleh benarkan masuk, kena tunggu orang sana masuk dulu".

Kata-katanya itu telah disanggah oleh peguam Pas, Sdr Khairuddin, "Ini bukan Pak Haji".

Antara dialog mereka yang didengari oleh blogger Anak Muaallaf tadi...

Polis: " maaf pak haji..saya tak boleh benarkan masuk, kena tunggu orang sebelah sana masuk dulu"

Khairuddin : Ini bukan pak haji..ini tok guru kami..kenapa kami tak boleh masuk? mana undang2 yang menyatakan kami tak boleh masuk? kami parti yang akan bertanding.."

Polis : "nanti saya masuk tanya di dalam.."

Khairudin : "Saya lawyer ..saya tahu undang-undang"

Polis : "Tak boleh ..tak boleh ..saya akan tanya di dalam..(sambil tangannya hendak menyentuh Tok Guru)

Khairudin : (dengan suara keras)..." Jangan sentuh Presiden kami..."

Bila polis itu memusing ke belakang..Seorang sarjan pula berkata boleh masuk..Sarjan ini minta maaf kerana berlaku kekecohan..



Akibat media yang begitu berat sebelah dan tidak mengamalkan demokrasi tulen, inilah padahnya sehinggakan anggota polis yang mempunyai pangkat pun tidak kenal akan Presiden Pas.

Begitu memalukan sekali.


No comments:

Followers