Thursday, June 24, 2010

Isu keselamatan negara, IPMM saran wujudkan Jawatankuasa di Parlimen

IPOH,22 JUN, Institut Pemikir Muda Malaysia memandang serius tentang isu keganasan yang sedang digembar-gemburkan kerajaan ketika ini.

Menurut Pengarah IPMM,Saudara Mohd Hafez Sabri, pihaknya menegaskan bahawa isu ini perlu diambil serius oleh semua pihak kerana melibatkan soal keselamatan rakyat dan negara,siasatan terperinci mesti dilakukan bagi memastikan tiada individu yang tidak bersalah didakwa.

Menurut beliau lagi, pihaknya menolak proses penuduhan dan pendakwaan yang dibuat secara melulu iaitu tanpa penyelidikan yang sistematik apabila melibatkan penangkapan dibuat dengan menafikan elemen hak asasi yang diterima sejagat. Walaupun semua tindakan telah diserahkan kepada pihak berkuasa untuk menjalankan siasatan berhubung dengan penglibatan golongan pelajar namun beliau berpendirian satu jawatankuasa khas perlu diwujudkan yang dapat melibatkan ahli parlimen pembangkang ,kerajaan serta wakil KPN untuk meneliti isu secara konsisten, tegas beliau.

Walaupun tidak menafikan tindakan yang diambil oleh pihak kerajaan sebagai langkah pencegahan dalam menangani isu keganasan dan terorrisme, perincian kepada makna keganasan dan militan ini harus dimaknakan kembali dengan tidak melihat secara umum hubungkait elemen Islam secara mutlak dengan keganasan antarabangsa.

Beliau menjelaskan lagi, IPMM berpendapat bahawa takrifan pengganas yang diistilahkan oleh Amerika Syarikat dan sekutu-sekutunya tidak harus menjurus kepada umat Islam, dunia perlu bersikap adil terhadap umat Islam.

Beliau turut mempersoalkan secara kritis, ketiadaan tindakan kolektif dan kerjasama serantau mahupun di peringkat antarabangsa untuk menangani isu terrorisme. Sebelum ini dunia menuduh umat Islam sebagai terroris, kerana itu beliau menyarankan agar PBB dan OIC terlebih dahulu memulakan tindakan dengan membenteras kegiatan penjenayah dan terroris yang sebenar di muka dunia ini iaitu zionis israel.

Sejarah dunia menunjukkan asal usul keganasan semuanya bermula dari tindakan yahudi zionis yang menyebabkan seluruh masyarakat dunia menjadi marah dan tidak berpuas hati terhadap tindakan mereka, tegas beliau.

Beliau turut meminta agar jaminan diberikan oleh kerajaan Malaysia supaya aktiviti dakwah yang sedang berjalan dengan baik di tanah air ini terus berkembang dan
tidak akan disekat oleh kerajaan Malaysia.

Dalam kenyataan yang lain menurut Pengarah Penyelidikan dan Strategik IPMM, Norazali Zainudin berkata, sekiranya isu ini serius dan di tahap kritikal, satu usul mesti dibawa oleh ahli parlimen kerana ia melibatkan kepntingan umum dan keselamatan negara. Perbahasan aktif daripada anggota ahli parlimen mesti diadakan untuk mencari penyelesaian konkrit.

Tambah beliau lagi, IPMM menggesa supaya OIC mengadakan sidang tergempar bagi membincangkan langkah berkesan untuk berhadapan dengan isu kegansan antarabangsa terutamanya berkenaan tindakan keganasan tentera negara haram israel yang masih dikenakan terhadap Umat Islam Palestin.

"IPMM juga ingin menyeru agar semua rakyat serta seluruh pencinta keamanan dari kalangan masyarakat antarabangsa agar dapat merangka strategi baru yang lebih serius dan berkesan untuk membersihkan imej umat Islam yang sengaja diberikan imej buruk oleh dunia barat kepada umat Islam selama ini," katanya.

Kini sudah tiba masanya dan sewajarnya dalam dunia yang moden, Perlu dibina pemahaman masrakat terhadap kehidupan beragama dan penyuburan aktiviti
intelektual dan ketamdunan yang tinggi, aspek kemanusiaan mesti diketengahkan kembali sebagai fokus utama di kalangan masyarakat negara ini. Umat Islam mempunyai tanggungjawab besar dan risalah besar untuk mengubah corak hidup manusia.

Dunia barat khususnya akan sentiasa prejudis terhadap kebangkitan Islam di era moden, hal ini kerana mereka tahu bahawa Islam sebagai agama sejagat yang berjaya dipersejagatkan dalam dunia yang telah menjadi suatu perkampungan global, dan hubungan antarabangsa bertindak atas landasan keadilan dan kemanusian yang dibina oleh Umat Islam.

Disamping itu golongan agamawan dan cendikiawan Islam wajib menggalas tanggungjwab
ini untuk memperkasakan imej umat Islam di mata dunia, jelas beliau.

No comments:

Followers