Sunday, December 28, 2008

Sua Rasa TV9 di Ipoh


Sua Rasa TV9 berkunjung ke Ipoh pada 27 & 28 Disember 2008.

Bertempat di Dataran Bandaraya Ipoh, mereka berkampung disana selama 2 hari bermula semalam. Pelbagai gerai jualan dan pameran serta acara-acara yang menarik menanti pengunjung yang bertandang.

Beberapa rakaman tv secara langsung seperti Nasi Lemak Kopi O dan Halaqah dilakukan disana. Penampilan selebriti TV9 serta beberapa artis juga menarik perhatian.

Ruangan pameran Al-Risalah menjadi tumpuan utama kerana disana ada dipamirkan beberapa kesan tingalan sejarah Islam seperti Pedang Nabi Muhammad S.A.W. dan Saidina Ali serta Al-Quran tulisan tangan dan juga beberapa barangan lagi.

Penganjuran Sua Rasa yang buat julung kalinya berada di Ipoh mendapat kerjasama erat kerajaan negeri Perak. Acara ini juga menjadi medan kerajaan negeri memperkenalkan beberapa agenda kerajaan termasuklah pelancongan dan pertanian.

Program pagi Nasi Lemak Kopi O digunakan sepenuhnya untuk membantu memperkenalkan dan mempromosikan lagi industri pelancongan di Perak.

YAB Menteri Besar Perak, Dato' Seri Ir Nizar beserta isteri turut diberi peluang muncul sepenuhnya (buat pertama kali) untuk menerangkan lebih lanjut tentang perancangan kerajaan negeri Perak didalam rancangan Nasi Lemak Kopi O yang dihostkan oleh Aziz Desa.

Pada malam pertamanya, acara bermula dengan solat Maghrib berjemaah serta bacaan Al-Quran oleh juara Akedemi Al-Quran serta persembahan nasyid oleh peserta Akademi Nasyid dan beberapa artis.
Pada malam kedua pula diadakan siaran langsung program Halaqah.
(Program malam hari yang sebegini yang tidak dapat dilakukan oleh TV3 menyebabkan Jom Heboh tidak mendapat kelulusan untuk bertandang ke Perak suatu ketika dahulu.)

Dikhabarkan kesemua hotel di Ipoh telahpun habis ditempah selama 2 hari ini. Begitu ramai sekali pengunjung daripada serata tempat yang ingin melihat sendiri program yang diadakan disini.

Andai berkesempatan, kunjungilah tapak pameran di Dataran Bandaraya Ipoh (berhadapan Bangunan Majlis Bandaraya Ipoh, Greentown) sekeluarga. Sua Rasa TV9 menanti anda disana.






* Sua Rasa pada mulanya diperkenalkan dengan nama 'Perkampungan Hadhari' yang menjelajah kesegenap rantau di Malaysia. Kemudiannya diubah nama menjadi Sua Rasa dengan format program yang sama kecuali "Islam Hadhari". Mungkin TV9 juga segan untuk menggunakan perkataan Hadhari lalu menukarnya dengan Sua Rasa.

No comments:

Followers