Friday, August 30, 2013

Filem Melayu: Paksa Tayang & Curi Tayang

Filem Melayu, pasarannya kecil, tapi hebohnya besar. Jumlah penontonnya sikit, tapi kecoh dan kerenahnya banyak. 

Filem Melayu 1:

Filem Tanda Putra. Sudah lama disiapkan, sudah merata tempat ditayangkan secara sembunyi. Di universiti, di Felda dan pelbagai tempat lagi ditayangkan secara percuma. Untuk apa? Untuk menaikkan semangat Melayu kononnya bagi memperingati tragedi berdarah 13 Mei. 

Kini, menjelang Hari Kemerdekaan negara yang ke-56, sekali lagi filem ini diangkat untuk memainkan emosi dalam kepelbagaian kaum. 

Filem Tanda Putera ini kini diasak untuk ditayangkan di pawagam. Walaupun kandungannya dibantah kerana mengandungi adegan yang dikatakan hanya rekaan tetapi dicop sebagai inti sejarah.

Heboh sedunia apabila pawagam di Pulau Pinang dilarang menayangkan filem ini demi menjaga keharmonian kaum. 

Gegak gempita marahnya pak-pak menteri sehingga mahu mengheret perundangan negara turut sama menari dan melatah. 

Apalah yang hendak dibanggakan dengan sebuah filem yang lebih bersifat propaganda tetapi diangkat sebagai sejarah, apabila hanya mampu menarik 12 orang Melayu untuk menonton tayangan pertamanya di pawagam MidValley, Kuala Lumpur.

Filem adalah satu cerminan bangsa buat tontonan dunia. 

Jangan jadikan filem Tanda Putra lebih sesuai dengan nama Tandas Putra. 


Filem Melayu 2: 

Filem KL Gangster, mencatatkan kutipan box office satu ketika dulu. Kini, peminat filem Melayu sedang menantikan tayangan filem sequelnya, KL Gangster 2 pada bulan Oktober nanti. 

Pengarahnya, Shamsul Yusof tetiba mengamuk kerana ramai yang telah menonton filemnya KL Gangster 2 sebelum tarikh tayangannya pada Oktober nanti, secara PERCUMA.

Filem yang telah memerah otak dan keringatnya selama berbulan-bulan, telah disabotaj dengan dimuat naikkan ke dalam internet untuk tontotan awam. Siapa yang tak mengamuk. 

Namun, fenomena sebegini bukanlah sesuatu yang baru bagi industri filem antarabangsa. Filem-filem Hollywood telah banyak kali diedarkan melalui internet sebelum ditayangkan di pawagam. 

Ini sudah pastilah kerja orang dalam yang mempunyai akses kepada fiem tersebut. Mungkin ada sebab-sebab tertentu yang membuatkan mereka terdorong untuk melakukan sebegitu. 

Namun saya percaya, filem aksi hebat sebegitu sudah pastilah akan lebih memuaskan bila ditonton di pawagam berbanding dengan dimuat turun daripada internet. 

Yang pastinya keuntungan filem Skop Productions kali ini tentu akan terjejas dengan perbuatan mereka-mereka yang tidak bertanggungjawab itu. 




No comments:

Followers