Saturday, August 31, 2013

Sambutan Merdeka yang belum merdeka


Setiap kali tibanya tarikh 31 Ogos, laungan kemerdekaan akan kedengaran. Sama ada warganegara betul-betul memahaminya ataupun merasainya, sambutannya tetap diberi keutamaan.

Apakah corak sambutan menyambut kemerdekaan negara yang anda masih ingat? Nyanyian, tarian, bunga api, berhimpun dan macam-macam lagi yang langsung tiada bersifat syukur. 

Saban tahun begitulah aturcara sambutan yang disusun. Oleh kerana Malaysia masih berkerajaankan parti yang lama, cara sambutannya juga bercorak yang sama dan lama. Dengan jutaan ringgit hangus disetiap negeri. Untuk apa semua ini?

Beginikah sambutan yang dimahukan rakyat? Mereka mahu melihat bunga api? Mereka mahu berhibur dengan konsert dan tarian? Mereka mahu berhimpun ditengah malam?

Alangkah baiknya jika diisi dengan program-program yang mengisi kerohanian mereka, tanpa berbelanja berjuta ringgit. Bawa jiwa mereka menghayati istilah sebenar kemerdekaan dengan penuh rasa syukur. 

Sampai bila rakyat mahu dilalaikan dengan acara sebegini saban tahun. Sehingga bila mahu dimomokkan yang kita benar-benar telah merdeka? 

Selamat menyambut Hari Kemerdekaan, Malaysia!


No comments:

Followers