Friday, August 30, 2013

Kongsi Gelap: Dedah atau Promosi?

Kongsi gelap. Nama pun gelap, sudah tentu ianya rahsia. Bila ianya rahsia, sudah tentu tidak mahu sesiapa pun tahu. 

Oleh kerana ianya gelap, pasti ada sesuatu yang membuatkan ia digelar gelap. Bukan saja-saja mahu dikenali sebagai gelap, apatah lagi bila ianya bersifat kongsi.

Perjalanannya sudah tentu berada di luar landasan apabila diisytihar sebagai gelap. Dan apabila berada di luar landasan, apatah lagi landasan undang-undang, pastinya akan sentiasa diintip sang mata-mata gelap.

Sebelum ini, siapa yang tahu kewujudan mereka selain daripada sang mata-mata gelap? Mereka tidak mengenakan tanda nama sebagai ahli kongsi gelap, tidak juga memperkenalkan diri. Kita tidak tahu siapa mereka, berapa jumlahnya. Hanya pihak berkuasa sahaja yang melakukan pemantauan akan kegiatan mereka yang tahu tentang semua itu.

Dimana mereka berada, apa kegiatan harian mereka, bukanlah satu pengetahuan awam yang perlu diketahui rakyat jelata.

Tetapi, apabila pihak berkuasa membuat pengumuman kepada awam akan kewujudan kumpulan kongsi gelap ini, beserta dengan nama-nama kumpulan mereka yang ada 49 kesemuanya, adakah ianya satu keputusan yang betul? 

Rakyat Malaysia yang selama ini dibanggakan sebagai warganegara sebuah negara yang aman, tetiba dikejutkan dari lena yang mereka sebenarnya berkongsi gelap dengan 49 'geng' yang menjalankan kegiatan mereka bertahun-tahun lamanya.

Adakah pengumuman pihak berkuasa mengenai kewujudan 49 'geng' kongsi gelap ini merupakan satu pendedahan ataupun promosi buat geng-geng ini?

Sebelum ini, kita tidak tahu pun jumlah mereka, nama mereka. Tetapi kini, ianya telahpun 'dipopularkan' untuk menjadi sebutan awam dalam perbualan seharian kita.

Adakah 'promosi' ini akan membuatkan mereka menghentikan segala kegiatan mereka, ataupun akan lebih memberikan ruang untuk mereka mencari pengaruh untuk merekrut ahli-ahli yang baru?

Ada yang berkata bahawa pihak berkuasa telah 'habis ikhtiar' untuk menangani geng-geng ini sehingga terpaksa 'mengecut perut'kan rakyat dengan 'pendedahan' ini. Malaysia tidak aman rupanya, tidak seperti yang digembar-gemburkan.

Biar apapun, pendedahan ataupun promosi telahpun dibuat, nama-nama 49 kumpulan kongsi gelap negara telahpun diketahui umum kini, setelah sekian lama menjadi rahsia 'top secret' di dalam fail-fail pihak polis.

Nama-nama 49 kumpulan kongsi gelap yang diumumkan boleh dilayari disini:- http://www.thestar.com.my/News/Nation/2013/08/29/Home-ministry-lists-51-gangs.aspx

No comments:

Followers