Sunday, November 25, 2012

Kurang setengah jam, lebih 100 serbu Kaunter Penerimaan Saman AES anjuran PAS


Tidak sampai setengah jam Kaunter Penerimaan Saman AES yang disediakan PAS pada 21 November lalu, menarik tumpuan lebih 100 orang kena saman (OKS) daripada pelbagai kaum menyerbu kaunter tersebut sambil membawa salinan surat saman masing-masing.

Kaunter dikendalikan Jawatankuasa Kempen Anti Saman Ekor (Kase) dengan Kerjasama Jabatan Undang-undang dan Hak Asasi Manusia (Juham) Pemuda PAS Pusat di 
Pejabat Agung PAS, Jalan Raja Laut itu menjadi tumpuan ramai kerana kebanyakan OKS yang hadir ingin mengetahui tindakan yang perlu dilakukan mereka sebaik sahaja menerima saman AES tersebut.

Selain menyerahkan salinan saman yang dikenakan, OKS diberi taklimat prosiding asas oleh Juham mengenai tindakan yang perlu dilakukan apabila berhadapan dengan proses mahkamah nanti.

Malah peluang tersebut juga digunakan OKS dengan mengemukakan kemusykilan yang mereka hadapi.

Presiden Kase, Dato' Mahfuz Omar yang melancarkan Kaunter Saman AES itu berkata, sehingga tarikh tersebut, seramai 200 OKS mendaftar melalui emel dan beliau turut melihat sambutan orang ramai yang tidak teragak-agak mengunjungi kaunter itu sebagai tanda kepercayaan mereka terhadap usaha yang dilakukan PAS.

"Kami ingin menegaskan Kaunter Saman AES ini bukan bertujuan untuk membantu membayar saman tetapi untuk membantu OKS membawa kes ini ke mahkamah dan khidmat ini adalah percuma kerana ia dikendalikan peguam-peguam Juham," katanya.

Menurut Pengarah Juham, Zamri Asa'ad Khuzami dalam taklimatnya, orang ramai tidak perlu takut untuk cabar saman yang dikenakan mereka di mahkamah sebagaimana ia ditawarkan dalam surat saman.

Katanya, pendakwaan kes yang pertama berhubung saman AES akan disebut di Mahkamah Majistret Jalan Duta pada 6 Disember ini dan OKS tersebut akan diiringi peguam Juham untuk mencabar AES di Mahkamah Tingggi.

OKS lain boleh mengunjungi kaunter yang dibuka di Lobi Pejabat Agung PAS yang beroperasi dua minggu sekali bermula 1 Disember ini, dari jam 12.00 hingga 1.00 tengah hari.

Kase menyediakan lebih 100 peguam untuk membantu orang ramai yang menjadi mangsa sistem pemantauan trafik itu.

Untuk maklumat lanjut orang ramai boleh melayari Facebook Kase atau emel k empenantisamanekor@gmail.com












No comments:

Followers