Tuesday, June 2, 2009

Najib gagal bila hanya 45% sahaja puas hati


Sebaik saja dilantik menjadi Perdana Menteri (PM), antara langkah awal Najib ialah memperkenalkan Key Performance Indicators (KPI) untuk semua menteri kabinetnya. Dengan itu semua menteri perlu menyediakan KPI masing-masing dan mengemukakan laporan prestasi masing-masing kepada Perdana Menteri dalam tempoh yang ditetapkan.

Jika menteri-menteri perlu mengemukakan KPI masing-masing kepada Najib, ramai yang bertanya bagaimana pula dengan KPI Najib sendiri? Bagi saya KPI Najib boleh diukur antaranya menerusi keputusan-keputusan pilihanraya kecil selepas beliau menjadi PM. Satu lagi pengukuran KPI ialah menerusi kajian pendapat umum.

Dan hari ini, Merdeka Centre menerbitkan keputusan tinjauan pendapat umum mengenai prestasi Najib berdasarkan tinjauan rambang terhadap 1,067 pengundi berdaftar Semenanjung Malaysia. Yang mengejutkan hanya 45 peratus pengundi sahaja yang berpuas hati dengan prestasi Najib. Nampaknya penilaian orang ramai terhadap Najib sungguh buruk!

Sokongan terbesar terhadap Najib datang dari masyarakat India di mana 64 peratus puas hati dengan prestasi Najib, Melayu pula 53 peratus manakala hanya 24 peratus pengundi Cina menyatakan puas hati dengan prestasi Najib.

Saya kasihan sungguh dengan Najib, kasihan sungguh! Ketika PM-PM lain sebelumnya mendapat sokongan melonjak dari rakyat di awal pemerintahan mereka, termasuk Pak Lah yang digelar lembik itu, sebaliknya tidak sampai separuh dari pengundi Semenanjung Malaysia yang yakin dengan Najib. Mungkin ada yang mempertikaikan kewibawaan tinjauan pendapat umum yang dikendalikan Merdeka Centre, tapi jika dilihat hasil keputusan 6 pilihanraya kecil sebelum ini, pengundi telah memberi jawapan jelas, ya, sangat jelas - mereka menolak Najib apabila BN yang dipimpin Najib cuma menang 4 daripada 5 kerusi yang dipertandingkan. Jadi apabila tinjauan pendapat umum yang dibuat oleh Merdeka Centre dipertikaikan, ia seolah-olah seperti juga tidak mengiktiraf keputusan hampir kesemua pilihanraya kecil yang tidak menyebelahi BN dan Najib.

Cuma apabila kelihatan 45% daripada rakyat tidak menyebelahi Najib, apa yang Najib sebagai PM patut buat? Meletak jawatan tentu tidak kerana pemimpin Malaysia seperti kebanyakan pemimpin negara dunia ketiga di Afrika sangat tamak dan rakus dengan kuasa yang ada pada mereka dan tidak mungkin secara sukarela menyerahkan kuasa kepada orang lain. Membaiki prestasi dengan cuba memahami denyut nadi rakyat, contohnya isu politik Perak, adalah juga tidak mungkin, kerana denyut nadi rakyat itu sendiri rentaknya tidak sama dengan BN. Jadi pilihan tunggal yang ada dengaan Najib ialah dengan buat-buat bodoh dan terus kekal sebagai PM dengan dasar pemerintahan yang masih tidak berubah. Itulah pilihan tunggal yang terbaik untuknya, untuk menteri-menterinya dan untuk isterinya yang semakin gempal itu!

-pendikargunungkriang

No comments:

Followers