Sunday, March 30, 2014

Terkini! Misteri MH370 terjawab


Semenjak kehilangan pesawat Boeing MH370 milik Malaysian Airline System (MAS) pada awal pagi 8 Mac lalu, banyak persoalan yang terbiar tanpa jawapan apabila pesawat tersebut tidak ditemui sehingga ke hari ini.

Bukan hanya rakyat Malaysia yang menjadi tuan punya pesawat MH370 masih menantikan kesudahan nasib pesawat tersebut, seluruh penduduk dunia juga turut menanti jawapan yang sama.

Keluarga penumpang MH370 adalah insan yang paling berdebar dan hilang sabar menanti bilakah pesawat tersebut akan ditemui kembali bersama para penumpangnya.

Kelompongan dalam memberikan jawapan sebenar baik daripada pihak MAS mahupun kerajaan telah membuka peluang kepada pelbagai teori dikeluarkan melalui media maya.

Teori konspirasi, terhempas, dirampas dan pelbagai lagi cuba dihidangkan kepada dunia untuk menarik perhatian dan juga meraih publisiti dan populariti buat individu-individu tertentu.

Untuk popular dalam sekelip mata, tulislah apa saja mengenai MH370 dilaman sosial dan ianya akan segera di kongsi dan di muatnaik puluhan malah jutaan kali.

Segala teori yang dipersembahkan selama hari ini, waima melalui mimpi, satelit, rakaman telekomunikasi dan bermacam lagi hanyalah tinggal teori tanpa satupun yang berjaya dibuktikan.

Bermacam cerita direka agar blog, facebook, twitter dan youtube milik orang-orang tertentu akan menjadi popular secara tiba-tiba apabila dikaitkan dengan perkataan 'MH370'.

Tetapi satu perkara yang amat malang sekali apabila segala tulisan itu sedikit pun tidak mengambil kira sensitiviti keluarga mangsa yang saban hari, jam, minit dan saat ternanti-nanti akan pengesahan dari pihak berwajib mengenai nasib keluarga mereka.

Tidak terfikirkah yang segala tulisan itu sudah pastinya akan mengguriskan perasaan keluarga mangsa yang seolah-olah cuba menipu penantian mereka dengan cerita-cerita yang karut marut belaka.

Sepertimana tajuk yang saya paparkan untuk tulisan kali ini, pasti yang ramai akan segera membacanya untuk mendapatkan jawapan kepada teka-teki terhebat dunia hari ini.

Bukanlah niat saya untuk mempermainkan isu kehilangan pesawat MH370, apatah lagi menjadikannya sebagai satu bahan jenaka sepertimana setengah manusia yang tiada belas ihsan kepada keluarga yang terlibat, ianya hanyalah sekadar berkongsi rasa agar semua kita prihatin sedikit akan perasaan keluarga yang terlibat kerana lebih tiga minggu menunggu sudah semestinya satu seksaan yang teramat pedih, janganlah ditambah lagi seksaan mereka dengan tulisan-tulisan yang tidak benar seolah-olah memberikan harapan palsu terhadap penantian kepulangan keluarga mereka.

Dunia kini sedang bersatu tenaga untuk mencari serta merungkai misteri kehilangan pesawat MH370, usahlah kita menambah kesusahan pencarian tersebut dengan pelbagai andaian-andaian yang tidak munasabah dan tanpa bukti.

Adalah lebih baik segala tulisan itu dialihkan kepada doa dan solat hajat agar lebih cepat diperkenan Tuhan dalam misi pencarian MH370.

Maafkan saya jika tulisan saya ini mengganggu perasaan anda semua. Nasihat menasihati antara kita, semoga terungkai pencarian segalanya.

#Pray2Allah4MH370

6 comments:

miswan bin idris said...

Kalau nakkan popular pun janganlah sampai sanggup menipu masyarakat macam perangai yahudi. Banyak cara lain boleg dibuat contohhnya xaei sendirilah. Jangan tahu nak menipu sahaja

igat betong said...

asak nar mbaco, rupo ea x do po po
penipu besar. x do orang caya gik

antiasobiyah said...

Baca dan faham apa yg tersirat!Apa punya mangkok ayun....

reymond grey said...

Bagi aku ini semua karut mimpi basah pengarang, analisis yang paling terok sekali.

Unknown said...

Penulisan perlu disertakan fakta yg saintifik

Unknown said...

Penulisan perlu disertakan fakta yg saintifik

Followers