Tuesday, June 11, 2013

Benarkah harga kereta telah turun?


Ramai yang teruja apabila membaca laporan daripada akhbar Utusan Malaysia beberapa hari lalu mengenai  penurunan harga kereta. 10 buah model kereta keluaran tempatan dan antarabangsa diperagakan dengan harga beserta peratus penurunannya dipamerkan. Ramai juga yang terliur dibuatnya. Ada pula yang mula memasang angan-angan untuk menukar kereta baru.

Inilah usaha kerajaan BN dalam menunaikan janji pilihanraya untuk menurunkan harga kereta, menurut laporan tersebut.

Saya yang melihat gambar model-model kereta tersebut agak kurang selesa. Ini kerana saya sendiri memang mengikuti perkembangan harga kereta Perodua Alza (yang diangankan untuk membelinya) sebelum ini. 

Harga Alza yang dikatakan turun sebanyak RM2,000.00 itu setahu saya memang telahpun ditawarkan oleh Perodua sebagai rebate sebelum pilihanraya lagi. Begitu jugalah dengan model-model lain yang dipamerkan itu.

Untuk memastikan yang sangkaan saya itu benar, saya tanyakan kepada seorang jurujual Perodua dan beliau mengesahkan yang harga RM2,000.00 itu telah lama ditawarkan kepada pembeli.

Ini bermakna, harga yang dikatakan turun kerana janji BN sebenarnya adalah harga yang memang telah ditawarkan pengeluar.

Ramai yang tertawakan harga kereta Proton Saga dan juga Exora yang diturunkan sebanyak RM450 sahaja.

Jika beginilah rupanya penurunan harga kereta sepertimana yang dijanjikan BN, bermakna rakyat akan tetap terbeban dengan harga kereta yang mahal. 

Tidak sepertimana yang dijanjikan Pakatan Rakyat dimana penurunan harga kereta adalah daripada cukai eksais kerajaan yang begitu besar, bukannya bergantung kepada tawaran pengeluar kereta itu sendiri. 

Sungguhpun cukai eksais yang dikutip kerajaan akan berkurangan jika diturunkan bagi setiap model kereta, tetapi ianya tetap memberikan keuntungan kepada rakyat negara kita sendiri.

Ramailah warganegara kita yang akan berkemampuan untuk memiliki sebuah kereta yang lebih baik dan baru.

Bukan seperti saya yang masih terkial-kial untuk menjaga dan membaiki kereta lama. 

No comments:

Followers