Tuesday, February 18, 2014

KASIM AHMAD HINA ISLAM : MANA SUARA MUFTI


KENYATAAN MEDIA 
(18 februari 2014)

Dewan Pemuda PAS Perak amat kesal dengan Kasim Ahmad ketika beliau memberi ucapan dalam "Seminar Pemikiran Kassim Ahmad: Suatu Penilaian" di Putrajaya baru-baru ini.

Antara dakwaan beliau dalam ucapannya ialah Islam sebenar di negara ini telah diseleweng kerana mengikut satu sistem “kasta paderi” yang dipanggil ulama, umat Islam seperti mendewa-dewakan Nabi Muhammad SAW dengan syahadah kedua dan rambut bukanlah aurat wanita.

Setelah meneliti kenyataan beliau, Dewan Pemuda PAS Perak dengan tegas menyatakan beberapa pendirian seperti berikut :

1. Membantah sekeras-kerasnya ucapan beliau yang menghina Islam secara terbuka yang diadakan di Yayasan Kepimpinan Perdana dan dirasmikan oleh bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

Penghinaan ini menggambarkan aqidah pemikiran dan kefahaman terhadap Islam sudah menyimpang daripada landasan yang sebenar.

2. Menggesa pihak Kerajaan menggunakan kuasa yang ada untuk mengambil tindakan terhadap Kasim Ahmad atas ucapan beliau yang menghina Islam.

3. Menggesa Mufti dan Majlis Fatwa Kebangsaan mengeluarkan kenyataan balas dan menyatakan pendirian terhadap ucapan ini. Inilah peranan Mufti sebenar dalam menegur ketelanjuran umat Islam yang semakin songsang akidah dan akhlak Islamiah. 

4. Menuntut agar Kasim Ahmad membuat permohonan maaf daripada beliau kepada seluruh umat Islam di atas keceluparan ucapan beliau dalam tempoh 3 hari. 

5. Dewan Pemuda PAS Perak kesal kerana lokasi seminar dan Perasmi adalah seorang Mantan Perdana Menteri yang beragama Islam. Ini jelas menunjukkan bahawa Umno bukanlah pejuang Islam yang sebenar.

6. Dewan Pemuda PAS Perak menyeru kepada seluruh ummat Islam supaya turut serta dalam bantahan secara aman di Masjid Negeri, Ipoh  pada 21 februari 2014 bermula selepas solat jumaat sebagai membantah sikap pihak berkuasa yang hanya menjadi penonton setia kepada kebiadapan Kasim Ahmad.

AKMAL HJ KAMARUDIN
Timbalan Ketua,
Dewan Pemuda PAS Negeri Perak
Bertarikh : 18 Rabi’ul Akhir 1435H bersamaan 18 Februari 2014

1 comment:

Unknown said...

Salam utk semua,

Allah SWT tdk akan melaknati org2 yg mengkaji, mempertahankan dan mempertinggikan kitab Al-Quran, malah mereka ini adalah manusia pilihan yg akan masuk syurga tanpa dihisab (35:32). Tetapi Allah SWT akan melaknati dan membawa azab yg pedih lagi menghina kepada sesiapa yg memperlekehkan AL-Quran dan mengadakan kitab2 baru utk bertanding dgn Al-Quran (34:38), kononnya Al-Quran itu tdk lengkap dan memerlukan kpd kitab2 lain.

Cuba tanya pada diri sendiri di manakah keimanan kita yg sebenarnya? Mahu percaya kpd Allah SWT atau percaya para alim ulama?
Allah SWT mengatakan Al-Quran adalah kitab yg lengkap, sempurna, dan menjelaskan segala perkara. Al-Quran adalah lebih baik dari segala-gala kitab, Al-Quran mengeluarkan manusia dari kegelapan kepada cahaya. Malah Allah SWT menyruh Nabi Muhammad SAW berdakwah dgn Al-Quran bukannya Al-Hadith (percakapannya sendiri).

Fikirkanlah siapa yg sesat dan siapa yg beriman? Orang yang anti-hadith atau org yang anti-Quran? cubalah baca blog2 yg mgkaji Al-Quran seperti harunyahya.com atau kajian-quran.blogspot.com dan sbgnya.

Followers