Sunday, November 9, 2008

Musim khatan kini bermula

Setiap kali tiba musim cuti sekolah terutamanya cuti hujung tahun, selain kenduri kahwin, berkhatan ataupun biasa disebut bersunat (sebutannya saja sunat tetapi hukumnya wajib) pasti menjadi agenda penting didalam kehidupan murid sekolah (lelaki).

Begitulah juga dengan anak saudara saya yang seorang ini. Hasif (9 tahun) dan juga adiknya Hafiz (7 tahun) menyertai program berkhatan beramai-ramai anjuran Sekolah Rendah Kebangsaan Seri Rahmat yang sekaligus meraikan ulangtahun sekolah tersebut yang kini berusia 60 tahun.

Walaupun mereka berkhatan agak awal seminggu sebelum cuti sekolah bermula, namun kanak-kanak ini diberikan kelonggaran dengan bercuti seminggu lebih awal agar penyembuhan daripada luka bersunat itu dapat berjalan dengan baik.
Acara selama tiga hari tiga malam ini juga diadakan acara pameran, pertandingan dan juga ceramah. Seramai 8 orang kanak-kanak pelajar daripada sekolah ini menyertai program berkhatan beramai-ramai.
Kanak-kanak ini dibawa ke Klinik Murshid & Tharizah di Medan Gopeng, Ipoh untuk dikhatankan dan Dr Murshid sendiri yang telah menyempurnakan khatan tersebut.
Semoga dengan berkhatannya mereka, kelak akan menjadi LELAKI mukmin yang sejati.




1 comment:

Anonymous said...

rilek je budak2 skang sunat. siap bley baca komik lagi tuh...wa tabik....

Followers