Friday, November 28, 2008

Cuti sambil belajar di KLCC



'Kemana kita nak jalan-jalan cuti sekolah ni?" tanya saya pada anak-anak. "Kita pergi KLCC nak? Kat sekolah selalu kawan-kawan cerita pasal KLCC. Mereka kata best sangat kat sana." jawab anak sulung saya. "Abang nak tidur kat hotel" sambut anak kedua.

"Baiklah. Nanti ayah tengok-tengok di internet apa yang bestnya KLCC tu. OK?" balas saya.

Lanjutan daripada perbualan itu, maka pada hari Khamis 27/11/2008 kami pun berangkat ke KLCC (Kuala Lumpur City Centre).

Walaupun hari bekerja, orang agak ramai juga. Mungkin kerana musim cuti sekolah.

Mula-mula kami bersiar-siar dan bergambar disekitar dalam dan luar KLCC.

Aquaria, KLCC

Kemudian kami ke bangunan sebelah yang juga dinamakan KLCC (Kuala Lumpur Convention Centre) untuk mengalami pengalaman yang menarik di Aquaria, sebuah pusat pameran hidupan laut.

Dibuka setiap hari dari pukul 11 pagi ke 8 malam. Harga yang dikenakan untuk masuk kepameran ialah dewasa (RM28) dan kanak-kanak (RM22).

Disini, pelbagai species hidupan laut dipamerkan dan aquarium besarnya begitu mengagumkan tambahan apabila ikan-ikan jerung berenang betul-betul diatas kepala kita. Persembahan penyelam memberi makanan kepada ikan-ikan didalam aquarium besar menggembirakan anak-anak saya.

Suatu pengalaman dan pembelajaran yang amat berharga kepada kami sekeluarga.





Petrosains, KLCC

Disini paling ramai orang kunjungi terutamanya kanak-kanak termasuklah rombongan daripada sekolah.

Terletak ditingkat 4 dan dibuka setiap hari (kecuali hari Isnin) dari jam 9.30 pagi hingga 5.00 petang. Harganya berpatutan. Cuma RM22 untuk kami sekeluarga.

Pelbagai pameran dan permainan mengenai sains disediakan. Penerangan dan juga tayangan video mengenai sesuatu topik itu sangat berguna dan menambahkan pengetahuan kami sekeluarga.

Untuk menyaksikan keseluruhan pameran ini memakan masa yang agak lama kerana keluasan dan bilangan pameran yang disediakan tambahan pula anak-anak saya begitu teruja dan kalau boleh kesemuanya hendak dicuba dan disentuh.



Kami pulang pada sebelah malamnya dengan perasaan yang gembira dan pengetahuan yang bertambah.

"Macamana percutian kita hari ni?" tanya saya kepada anak-anak semasa didalam perjalanan pulang. "Seronok sangat. Terima kasih ayah." jawab mereka.

Saya pun tersenyum puas menjeling kepada isteri disebelah yang juga tersenyum sama kerana bersyukur dapat menggembirakan anak-anak dipercutian kali ini.

No comments:

Followers