Thursday, August 29, 2013

Peruntukan Adun: BN bimbang ketelusan PR

Saya meneliti laporan media dan Persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak semalam berkaitan ucapan saya agar Kerajaan Negeri Barisan Nasional (BN) Perak menyalurkan peruntukan kepada semua ADUN cukup membimbangkan BN di atas ketelusan setiap Ringgit yang disalurkan kepada rakyat khasnya. Terutamanya Datuk Mohd Khusairi Abdul Talib, ADUN Kawasan Slim yang mempertikai saranan saya agar BN adil kepada semua ADUN Pakatan Rakyat (PR) untuk diberikan peruntukan bagi setiap DUN.

Saya menyifatkan BN cukup bimbang jika peruntukan kepada ADUN PR diberikan kerana PR akan menjanjikan ketelusan setiap peruntukan dibelanjakan kepada rakyat. Jaminan ketelusan ini mendapat bantahan daripada ADUN BN melalui Datuk Khusairi yang juga sebagai Ketua Penyokong Kerajaan DUN. Walaupun isu yang dibangkitkan oleh Datuk Khusairi yang mempertikai Kerajaan Negeri PR di Pulau Pinang, Selangor dan juga Kelantan, BN lupa bahawa mereka juga yang telah menyekat wang rakyat Kelantan iaitu Royalti Minyak selama ini.

Saya juga mencabar BN agar menyerahkan kembali Royalti Minyak kepada rakyat Kelantan yang kini masih diperintah oleh PR di sana. Saya meminta Datuk Khusairi dan BN mencermin diri terlebih dahulu di atas menafikan hak dan menjunjung demokrasi tulen yang tidak diamalkan oleh BN sebenarnya. Persoalan saya, mengapa perlu bimbang jika benar rakyat menerima BN dan masih menyekat peruntukan kepada ADUN PR sehingga kini!

YB HAJI ABU BAKAR HUSSIEN
Pesuruhjaya,
PAS Negeri Perak.

No comments:

Followers