Monday, June 10, 2013

Pejuang Islam jangan dilabelkan

Pada beberapa malam yang lalu, seusai solat Isyak di surau, saya dan beberapa orang sahabat jemaah langsung ke kedai makan untuk minum-minum sambil bergebang.

Sebaik habis kopi Jantannya dihirup, seorang sahabat yang dipanggil Cikgu ini menanyakan soalan kepada saya. Soalan ini kerap benar singgah, bagaikan seorang Blogger boleh tahu apa saja cerita di dunia.

"Apa cerita terbaru la ni," tanyanya. "Blog hang pun dah lama tak update," tambahnya pagi.

"Saja menyepikan diri, berehat sekejap lepas PRU ni," jawab saya padanya. 

"Tambah pulak sekarang ni saya tengok dalam blog ke, facebook ke, whatsapp pun sama, semuanya tengah hangat bincang pasal apa yang dikatakan pertembungan antara golongan ulamak dan professional dalam PAS." jawab saya lagi.

"Tang situ la silapnya orang kita!" jerkah Cikgu, meluruskan badannya yang sedari tadi bersandar di bangku. 

"Bila kita semua ni masuk Pas, isi borang, maknanya kita declare yang diri kita ni pejuang Islam sebab kita nak ikut sama-sama dengan Pas untuk berjuang agama Islam.

Dan bila kita dah jadi pejuang Islam, kenapa kita nak terikut-ikut cakap musuh Islam yang nak pecahkan kita ni dengan labelkan kita ni golongan ulama, golongan professional." suara Cikgu semakin kuat dan badannya semakin rapat dengan saya. 

Sambungnya lagi, "Aku bagi hang contoh, Hasan Al Banna dengan Syed Qutb tu golongan ulamak ka professional? Depa dua-dua tu bukannya golongan ulamak tapi tetap dikenang sebagai pejuang Islam. Nak berjuang Islam ni bukan kira mesti ulamak saja, golongan apa sekalipun, berjuang tetap berjuang.

Musuh kita saja labelkan kita ni bagi kita sentiasa berpecah. Walaupun setelah Islam itu menang, tapi kita sampai penghujungnya takkan dapat bersatu sebab dah dipecahkan dengan label dan gelaran.

Sebab tu aku kata kita jangan sebut dah yang ni golongan ulamak, yang ni pulak golongan professional. Jangan terikut dengan cara musuh tu.

La ni, hang golongan mana pun, janji buat kerja untuk menegakkan Islam. Lantak la orang nak kata apa, pejuang Islam tetap pejuang Islam walau apa pun kerja depa.

Hang tulih dalam blog hang apa yang aku kata ni," Cikgu bersandar kembali ke bangku setelah selesai merenjiskan segala yang berkecamuk dikepalanya mengenai isu terkini dikalangan ahli Pas.

Dan kini giliran saya pula tersandar bila memikirkan tentang apa yang dihambur Cikgu sebentar tadi. 

Memang betul kata-katanya itu, kita tak perlu terikut-ikut dengan rentak musuh yang sentiasa mahu memecah-belahkan jemaah. Kembali bersatu, saling membantu dan terus istiqamah dalam perjuangan.

Ustaz yang duduk disebelah saya hanya tersenyum sambil menghirup teh tariknya yang belum habis sedari tadi. 

No comments:

Followers