Tuesday, August 31, 2010

Vaksin kanser servik bukan penyelesai masalah moral remaja

PAS dan Pakatan Rakyat perlu menyuarakan bantahan terhadap saranan kerajaan untuk memvaksin semua perempuan berusia 13 tahun di negara ini daripada virus Human papillomavirus (HPV). Malahan Pakatan rakyat juga wajib menyedarkan rakyat betapa virus ini hanya disebarkan melalui aktiviti seksual rambang yang tidak semestinya menjadi kewajipan pelajar sekolah menengah untuk divaksinkan. Bantahan telah dilakukan oleh CAP sejak tahun lepas lagi.

Bayangkan RM150 juta akan dibelanjakan setiap tahun oleh kerajaan bermula tahun ini untuk vaksinasi HPV terhadap 300,000 orang perempuan di negara ini sebagai perlindungan untuk dua daripada 40 jenis kanser servik berbeza disebabkan HPV.

Tanpa penerangan akhlak dan moral kepada para pelajar, segelintirnya pasti merasakan vaksin itu sudah menyelamatkan mereka dan seolah-olah melindungi mereka jika mereka ingin terlibat dengan kegiatan tidak bermoral pada usia sekolah. Penyelesaian kondom, pil hamil dan vaksin sebegini adalah penyelesaian ala Amerika dan ia terbukti gagal mengurangkan kadar kanser, jenayah dan gejala sosial di Amerika.

HPV hanya dijangkiti melalui hubungan seksual. Malah ia hanya terjadi jika seks rambang diamalkan dan tidak melibatkan pasangan suami isteri yang sah dan setia. Sebagai ganti kerajaan perlu memberikan tumpuan ke atas pencegahan melalui pendidikan dan agama serta nilai moral terhadap menahan diri daripada melakukan aktiviti seksual haram da bukannya hanya mencegah untuk menghindarkan kanser tersebut semata-mata.

Menurut laporan Persatuan pengguna Pulau Pinang (CAP), risiko kanser servik itu sendiri telah dibesar-besarkan. Sudah menjadi fakta yang diketahui umum bahawa 90 peratus daripada semua jangkitan HPV akan disingkirkan oleh sistem imun dalam tempoh dua tahun. Ini menjadikan vaksin itu sendiri tidak relevan dan tidak diperlukan.

Sepatutnya peruntukan RM150 juta tersebut boleh digunakan bagi mendidik mereka terhadap aktiviti seksual awal sebagai pencegahan terhadap jangkitan HPV. Dengan peruntukan ini, kempen ujian HPV dan Pap Smears sebagai prosedur pengesanan awal terbukti boleh dipertingkatkan sebagai ganti penyelesaian mudah dengan cara menggunakan vaksin.

Oleh kerana vaksin ini hanya meliputi beberapa jenis HPV berisiko tinggi, pakar masih menyarankan pemeriksaan Pap Smears secara tetap, malah selepas vaksinasi. Ini menunjukkan pemeriksaan itu kekal relevan dan tidak dapat dinafikan ia ka edah pencegahan yang lebih baik berbanding vaksinasi.

Cervariz iaitu vaksin HPV yang dikeluarkan oleh syarikat GlaxoSmithKline (syarikat farmasi dan vaksin terkenal) pernah menyebabkan kematian sebelum ini di England. Malah lebih 50 kematian akibat penvaksinan ini dilaporkan berlaku di Amerika Syarikat.

Vaksin ini belum diluluskan oleh FDA (Pentabiran Makanan dan Ubatan) akan tetapi telah diluluskan oleh Pihak Berkuasa Kawalan Dadah Malaysia (PBKD) pada 2007. Malah dilaporkan vaksin ini belum pernah diuji oleh pihak kesihatan malaysia sebelum mengtikus putihkan hampir 300 000 pelajar perempuan negara kita!

Kerajaan Malaysia perlu ditegur selalu lantaran banyak dasar kesihatan yang tidak menyelesaikan permasalahan. Isu AIDS yang disarankan diselesai melalui pengedaran jarum suntikan dan kondom percuma adalah antara contoh idea tidak bermoral dan cukup menyedihkan rakyat Malaysia. Isu kesihatan dan keselamata adalah tanggungjawab Pakatan Rakyat dalam usaha untuk menggantikan kerajaan yang sedia ada melalui beberapa tindakan kurang bijak dalam hal kesihatan dan keselesaan rakyat.

Muhammad Nuruddin Bashah

Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Gopeng

No comments:

Followers