Sunday, August 22, 2010

Bulan Islam baru ciptaan Umno

Bulan Ramadhan adalah bulan yang mulia. Sekecil-kecil manusia sehinggalah setua-tua manusia. Semuanya tahu nama bulan Islam ini.

Agak memeranjatkan apabila timbul satu bulan Islam yang baru ciptaan pemuda Umno. Bulan yang ke tigabelas agaknya. Bulan Ramadahan namanya.

Mungkin ini merupakan bulan dimana umat Melayu berpuasa mengikut adat bukannya mengikut syariat. Contohnya: berpuasa tetapi tidak solat. Berbuka dengan hiburan sehingga terlepas solat Maghrib dan banyak lagi...

Agaknya lah....

Perhati betul-betul banner di atas. Bahasa Arab yang digunakan juga memeningkan pelancong-pelancong Arab yang ramai berkunjung ke Malaysia. 'AHLAN WASAHLAM'? Jenuh pak Arab membuka kamus mencari maknanya. Pakcik-makcik dikampung tambah-tambah lagi la tak fahamnya.

Ini semua Pemuda Umno punya kerja.....

Yang ini pula mungkin bulan yang ke empatbelas. Bulan Islam ada 12 tapi mereka tambah 1Umno disebelah kiri tu dengan 1Malaysia disebelah kanan tu. Jadilah 14 bulan kesemuanya. Bulan baru ni namanya Ramadzan.

Sebab terlampau sibuk dengan masyuk bulan puasa ni dibazaar ramadhan berniaga murtabak, Ramadhan Al Mubarak dah jadi 'RAMADZAN AL MURABAK'. Memang koyak-RABAK bahasa ibunda dilacur Umno.

Kehancuran bahasa bertambah-tambah dengan sambutan ditukar menjadi sabutan. Umno tak habis-habis memalukan bangsa Melayu.

Pssstttt...mungkin banner ni umno sub print daripada cina mca kot....ataupun memang umno yang tak tahu mengeja disuruh order banner ni....

Tak tau le nak kata apa lagi pada umno ni....fikir-fikirlah sendiri

1 comment:

nik muaz said...

bahasa kena lacur tak sama dengan agama yang sedang diberak kencing kemudian di liwat oleh PAS...

Followers