Tuesday, July 27, 2010

Peperangan maklumat di Selangor berharga RM15 juta

RM15 juta adalah satu angka yang cukup besar bagi kita orang biasa. Apatah lagi ianya untuk kegunaan 'peperangan maklumat' bagi menangkis gangguan BN terhadap perjalanan kerajaan negeri Pakatan di Selangor.

Tetapi perlu diingat, Menteri Besar Selangor iaitu Tan Sri Khalid Ibrahim adalah seorang bekas CEO yang berpengalaman luas di dalam bidang kewangan. Sudah tentu jumlah wang yang digunakan itu dikira sebagai berpatutan dengan jumlah penduduk Selangor yang menjadi sasaran maklumat itu.

Jika hanya RM3 digunakan untuk setiap orang penduduk Selangor bagi melawan 'jin jahat' BN yang mengganggu gugat kestabilan kerajaan negeri, ianya dikira berbaloi.

RM15 juta untuk 'perang' info S'gor

Untuk melawan propaganda BN dan laporan media arus perdana yang didakwa memihak, kerajaan Selangor memutuskan untuk memperuntukkan RM15 juta untuk mempertingkat keberkesanan penyampaian maklumatnya.

NONE"Jika kita mengambil populasi 5.2 juta rakyat Selangor, jumlah ini bersamaan RM3 untuk setiap seorang," kata Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim pagi ini dalam ucapan pembukaan dialog belanjawan 2010.

Katanya tindakan itu diambil bagi memberikan lebih maklumat supaya rakyat dapat membuat keputusan lebih bijaksana.

Dana itu akan digunakan untuk menyebarkan maklumat melalui portalTVSelangor, Selangor Kini (termasuk versi cetak).

"Kita juga akan menerokai potensi bagi mewujudkan Radio Selangor bagi melebarkan penyebaran maklumat," katanya.

Khalid berkata beliau telah beruding berkata tersebut dengan perbendaharaan negeri yang bersetuju menyalurkan peruntukan itu berdasarkan kepentingannya.

Kira-kira 300 pegawai keraaan dan wakil dariapada syarikat berkaitan kerajaan negeri dan kumpulan NGO hadir diolog bersama ADUN dan ahli parlimen itu.

Khalid juga berkata laporan berhubung kerajaan negeri setakat ini tidak seimbang.

-malaysiakini

No comments:

Followers