Friday, February 12, 2010

Mahkamah akui rampasan kuasa oleh Umno di Perak: Pesuruhjaya Pas Perak sokong pendirian Mursyidul Am

IPOH, Pesuruhjaya PAS Perak menyokong penuh kenyataan Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat yang menyatakan bahawa mahkamah seperti mengakui rampasan kuasa yang berlaku di Perak.
Beliau menyatakan perkara ini jelas bertentangan dengan prinsip negara demokrasi apabila kuasa menentukan kerajaan tidak dikembalikan kepada rakyat semula.

Beliau turut meminta rakyat di seluruh negara khususnya Perak memprotes dengan menanam kebencian terhadap umno dan menentang kezaliman yang dilakukan umno yang sanggup melakukan apa sahaja demi mendapatkan kuasa.

Bagi beliau keputusan yang dikeluarkan mahkamah ini adalah keputusan yang penuh dengan konspirasi yang disusun bagi menyelamatkan umno.

Beliau turut menyatakan sokongan penuh kenyataan Mursidul AM PAS yang menyatakan apa yang berlaku di Perak adalah kerja fasik dan khianat kerana mereka menang tidak melalui pilihan raya.

Pesuruhjaya PAS Perak itu juga menyatakan bahawa, rakyat perlu memprotes keputusan mahkamah tersebut, hal ini kerana zambry dilihat sebagai Menteri Besar yang diputuskan mahkamah, bukannya Menteri Besar yang diangkat oleh rakyat dalam pilihanraya umum ke 12 sebelum ini.

Menurut beliau lagi, umno sememangnya sangat licik dalam merosakkan seluruh sistem yang ada dalam Negara ini, tidak mustahil Negara ini akan rosak nilai keharmorniannya akibat dari politik kotor yang dimainkan umno ini

Memetik ucapan beliau, “ Keadilan adalah satu perkara wajib ditegakkan, selagi mana umno terus berkuasa selagi itu kezaliman akan menindas rakyat”

Sehubungan dengan itu beliau memberi peringatan kepada UMNO bahawa Keputusan mahkamah ini, akan menjadi rujukkan di masa hadapan, dan tidak mustahil UMNO/BN akan kehilangan kuasa kerajaan dengan cara yang sama, sepertimana yang berlaku di Perak ini.

“ Kita telah sedia maklum bahawa Yang Dipertua Dewan selalunya akan memihak pihak kerajaan. Dan sesuatu usul tidak percaya kepada Perdana Menteri mahupun Menteri Besar sukar dilakukan akibat dari kerenah Yang Dipertua Dewan, Namun dengan rujukan kes seperti di Perak ini, jika undang-undang tubuh negeri hampir menyamai undang-undang tubuh negeri Perak, usul tidak percaya di dewan secara tidak langsung tidak lagi diperlukan, melain perlu dibuktikan kepada YDP Agong atau Sultan bahawa MB tidak lagi menerima sokongan majoriti, hanya melalui perkenan istana maka secara tidak langsung sebuah kerajaan boleh diguling” jelas beliau.

No comments:

Followers