Saturday, September 6, 2008

Kuliah Subuh MB Perak

Subuh tadi saya bergegas ke Masjid Raja Nazrin Shah di Kg Rapat Jaya Tambahan, Ipoh setelah mendapat sms mengatakan Menteri Besar Perak, Dato Seri Ir Mohammad Nizar Jamaludin akan memberikan kuliah subuh di masjid tersebut.

Hampir tiga suku masjid dipenuhi jemaah yang menunaikan solat subuh bersama MB. Setelah selesai solat subuh, MB memberikan kuliah subuhnya dengan penekanan keatas puasa dan solat.

Menurutnya, didalam Al-Quran, hanya ada satu ayat sahaja daripada 6 ribu lebih ayat yang mewajibkan berpuasa. Namun begitu, seluruh umat Islam sedunia amat patuh dan taat malah begitu menjaga sekali puasa mereka berbanding dengan solat yang terdapat banyak ayat tentangnya namun masih banyak umat yang ingkar mengerjakannya.

Beliau juga dengan rendah diri mengaku amat sukar untuk berhadapan dengan Allah Taala kelak diakhirat apabila ditanya tentang solat rakyat Perak yang dibawah pimpinannya. Atas kesedaran itu, beliau cuba mengembangkan pemahaman tentang betapa pentingnya solat di dalam kehidupan serta betapa besarnya peranan pemimpin dalam mengajak orang bawahan mereka untuk menegakkan solat.

Kalau kita perhatikan batang tubuhnya sebagai penceramah Pas yang biasa, kita tidak akan terasa keistimewaannya. Tetapi, apabila yang berdiri dihadapan kita itu memberikan kuliah subuh adalah seorang Menteri Besar sebuah kerajaan negeri, keistimewaannya amat terasa. Ini kerana menteri besar yang lepas-lepas seingat saya tidak pernah pun memberikan apa-apa kuliah apatah lagi kuliah subuh seperti ini.

Laporan selanjutnya ada di blog Alhusseyn.



MB menyampaikan kuliah subuh.


Para jemaah kusyuk mendengar.



Jemaah bersalaman dengan MB selesai kuliah.

Pengendali blog tersengeh menumpang semangkuk.


Ketua-ketua kampung bergambar bersama MB. Dari kiri: Haji Wahid (Kg Rapat Jaya Tambahan), Sdr Ahmad Osman (Kg Melayu Sg Rapat), MB, Cikgu Ali @ Alhusseyn (Kg Sg Rokam) dan Ahmad Wardi (Kg Rapat Jaya)

No comments:

Followers