Saturday, February 4, 2012

Serahan Memorandum 3 NGO pada kerajaan negeri Perak



IPOH (3 Feb 2011): Lebih kurang jam 3.30 petang tadi, 3 memorandum daripada 3 wakil pertubuhan bukan kerajaan (NGO) telah berjaya diserahkan kepada Menteri Besar 'mahkamah' Perak, Dato Seri Zambry Abdul Kader di Bangunan Perak Darul Ridzuan (SUK),Ipoh.

Memorandum yang sepatutnya diserah kepada MB 'mahkamah' itu, diterima oleh pembantu setiausaha yang mewakili Zambry, berikutan Zambry tidak ada di pejabat beliau pada waktu tersebut.

Antara NGO yang hadir menyertai penyerahan memorandum tersebut adalah dari Badan Bertindak Peserta Felcra Kebangsaan (BAPA), Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (ANAK) dan Kebajikan Rangkaian Bekas Angkatan Tentera Malaysia Negeri Perak (KERABAT).

Memorandum tersebut disampaikan oleh Yang Dipertua Pas Lenggong, Ustaz Razman Zakaria dan Ketua Penerangan Dewan Ulamak Pas Perak,Ustaz Norazli Musa yang mewakili NGO, BAPA dan ANAK. Manakala Pertama (B) Tuan Haji Mohamad Imran Bin Haji Abd. Hamid mewakili KERABAT.

Penyerahan memorandum ini merangkumi tuntutan 3 NGO yang mahu menuntut kerajaan negeri bertindak menjaga kepentingan rakyat dan bukan hanya menabur janji-janji tetapi tidak menunaikan apa yang dijanjikan.

Tn Hj Razman Zakaria, selaku Timb. Pengerusi Lajnah Tanah dan Pembangunan Wilayah PAS Pusat, ketika dihubungi mengesahkan, penyerahan memorandum ini dimobilisasikan oleh Lajnah Tanah & Pembangunan Wilayah PAS Perak, bagi menuntut Zambry Abd Kadir, supaya tidak menyerahkan tanah-tanah Felda Plantation yang berada di negeri Perak kepada FGVB untuk disenaraikan di bursa saham.

Manakala NGO BAPA akan menuntut supaya hutang-hutang peserta yang telah tamat perjanjian, dihapuskan dan menuntut supaya tanah-tanah peserta yang di kaveat oleh Felcra dilepaskan tanpa sebarang syarat.NGO KERABAT juga akan turut bersama-sama menyerahkan memorandum bagi menuntut Kerajaan Negeri supaya menunaikan janji pemberian tanah lot tapak rumah, untuk bekas-bekas angkatan tentera seperti yang telah dijanjikan oleh DS Zambry baru-baru ini.

Sebelum memorandum itu diserah, pimpinan pakatan rakyat dan NGO sempat bersolat jumaat di Masjid Sultan Idris Shah 2 (Masjid Negeri Ipoh) sebelum berarak sejauh 1 kilometer menuju Bangunan SUK Perak.Mereka melaungkan "HIDUP HIDUP RAKYAT !!'' HANCUR HANCUR KEZALIMAN!!'sambil ketika itu anggota keselamatan polis cuba menghalang perarakan dan penyerahan memo tersebut namun ianya tidak diehdahkan pimpinan Pakatan Rakyat dan NGO serta rakyat yang dilihat terus menuju bangunan SUK Perak bagi menentang kezaliman umno dan Barisan Nasional!
































































1.MEMORANDUM DARI NGO BAPAK
















2. MEMORANDUM DARI NGO ANAK















3. MEMORANDUM DARI NGO KERABAT









- blog PKR Cabang Tambun

No comments:

Followers