Ehsan Green

Ehsan Green

Mineral Water Al-Ehsan

Mineral Water Al-Ehsan

Monday, February 28, 2011

BN janji lagi buat kali ke tujuh

TEMERLOH: Penduduk Kerdau mendengar sekali lagi janji kerajaan untuk menyiapkan Perumahan Awam Kos Rendah (PAKR) Paya Taram yang terbengkalai sejak 20 tahun lalu.

Adakah pilihan raya kecil (PRK) DUN Kerdau yang sedang berlangsung ketika ini akan menjadi penamat kepada permasalahan yang dideritai penduduk selama puluhan tahun itu.

Bagi penduduk, mereka sudah mendengar janji kerajaan mahu menyiapkan rumah tersebut sejak pilihan raya umum (PRU) 1990, 1995, 1999, PRK Sanggang tahun 2000, PRU 2004 dan yang terakhir pada PRU 2008 yang lalu.

Kelmarin, sekali lagi Ahli Parlimen Kuala Krau, Datuk Ismail Said mengumumkan kepada media, kerajaan telah meluluskan RM2.2 juta bagi membaiki semula perumahan perumahan milik Perbadanan Setiausaha Kerajaan Pahang itu.

Menurut Ismail, pembaikpulihan itu akan ditanggung kos oleh Syarikat Perumahan Negara (SPN).

PAKR Paya Taram mengandungi 198 unit rumah teres setingkat dengan ukuran 6 meter x 9.3 meter dan mula dibina pada 1988 tetapi projek berkenaan terbengkalai beberapa tahun kemudian sebelum sempat siap.

Lebih mengecewakan lagi, projek kerajaan negeri itu telah diserahkan kepada bank dan pembeli terpaksa memohon pinjaman sehinggalah harga tawaran asal RM25,000 sebuah rumah telah meningkat kepada RM35,000 bagi lot biasa manakala harga bagi lebihan lot dikira sebanyak RM2.50 bagi setiap sekaki persegi.

Seorang penduduk, Sharuddin Mohd Salleh, 50, mengalu-alukan janji Ahli Parlimen tersebut dan berharap masalah tersebut tidak berlarutan lebih lama lagi kerana kebanyakan pembeli rumah itu merupakan penduduk kampung sekitar yang masih belum memiliki rumah.

''Sesetengah daripada kami sanggup menjual lembu dan tanah untuk membeli rumah ini kerana belum memiliki rumah sendiri. Ada pula yang sudah dipotong gaji untuk bayar pinjaman rumah.

“Apabila terbengkalai dan belum diketahui entah bila siapnya, tentulah membuatkan kami tak senang duduk,” katanya.

Tambah Sharuddin, kediaman yang selesa adalah salah satu kewajipan asas bagi sesebuah keluarga yang sempurna kerana dari situ akan lahirlah sebuah masyarakat yang teratur seterusnya menyumbang ke arah keharmonian negara.

Katanya lagi, sebuah kerajaan yang baik dan prihatin pula, lazimnya akan mengambil tanggungjawab memastikan rakyatnya tidak terabai dalam urusan memiliki tempat tinggal.

Seorang pembeli lagi, Siti Fatimah Abdul Rahman, 49, ketika ditemui memberitahu impiannya bagi memiliki rumah sendiri hampir ‘berkubur’ apabila projek berkenaan terus terbengkalai.

“Sejak anak saya kecil dan kini dia dah berusia 24 tahun, rumah yang kami impikan masih juga belum disiapkan”, luahnya dengan nada kecewa.

”Saya sangat kecewa dalam hal ini, sebab telah merancang bersama keluarga untuk tinggal di situ tetapi sampai sekarang rumah itu tidak siap-siap,'' .

“Ini adalah rumah pertama yang saya mohon untuk bersama keluarga dan akibat terbengkalai, saya sekeluarga masih terpaksa menumpang di rumah kakak,'' ujarnya.

Menurutnya, dia telah mengisi borang pada tahun 1989 dan hanya ditemuduga kelayakan pada tahun 2000. Setelah dua dekad menunggu, awal tahun ini pihak kerajaan telah menyuruhnya pergi ke bank untuk membuat pinjaman pembelian rumah berkenaan.

“Saya memang harap sangat rumah ini dapat siap cepat dan kerajaan tidak lepas tangan. Apatah lagi ada pihak yang menjanjikan pemilikan rumah ini tiap-tiap kali pilihan raya”, katanya lagi.

Calon Pas, media tinjau pekan Kerdau

TEMERLOH, 27 Feb: Calon PAS bagi pilihan raya kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri Kerdau, Hassanuddin Salim membawa wakil media yang berkampung membuat liputan pilihan raya di sini meninjau sekitar Pekan Kerdau untuk melihat kedhaifan pembangunan di situ.

Kata penyelaras lawatan tersebut, Hashim Abdullah di kesempatan PRK ini, beliau mahu pihak media sendiri menjadi saksi bagaimana tahap pembangunan di kawasan Kerdau yang kononnya dikatakan maju dan tidak ada masalah. (Gambar: Hassanuddin menyantuni penduduk di sebuah kedai kopi di pekan Kerdau.)

"Saya harap media melaporkannya untuk membuka mata pihak terbabit. Selama ini sudah lama orang Kerdau menagih pembangunan, tetapi tidak langsung di hiraukan," katanya.

Pekan Kerdau merupakan Pekan lama yang terletak kira-kira 15 kilometer dari bandar Temerloh atau 6 kilometer dari susur keluar Lebuhraya Pantai Timur (LPT).

Pekan yang terletak di antara laluan utama Temerloh-Jerantut ini pernah menjadi penting semenjak tahun 1930-an sehingga 1970-an.

Waktu itu keretapi merupakan perhubungan keperluan utama penduduk berurusan ketika itu.

Bagaimanapun apabila menyaksikan sendiri, pekan ini tidak ubah seperti pekan zaman 40-an, walaupun sudah lebih 50 tahun negara merdeka.

Salah satu lokasi dilawati oleh wakil media bersama calon PAS ialah stesen keretapi Kerdau yang semakin tidak berfungsi dan dhaif.

Sedangkan pernah satu ketika, stesen keretapi Kerdau merupakan antara yang penting kepada masyarakat setempat.

Kewujudan stesen keretapi yang terletak di laluan yang menghubungkan Singapura ke Gemas menuju ke Tumpat hingga ke Hatyai ini pada asalnya menjadi pemangkin kemajuan Pekan Kerdau kerana pekan ini menjadi salah satu tempat persinggahan keretapi untuk mengambil dan menurunkan penumpang.

Gambar: Hassanuddin dan wakil media meninjau stesen keretapi di pekan Kerdau.)

Malah, sejarah juga mencatatkan apabila Jepun menyerang Malaya melalui Kota Bharu pada 8 Disember 1941, menuju ke Singapura, Kerdau menjadi laluan dan persinggahan mereka.

Namun apa yang dilihat hari ini, stesen keretapi Kerdau sudah tidak lagi berfungsi sebagai perhentian utama.

Tiada kuanter jualan tiket di sini, yang ada hanyalah sebuah bangunan seperti pondok menunggu bas dan tandas awam yang tidak lagi boleh digunakan.

Manakala bangunan asal stesen keretapi ini hanya tinggal tapak yang dinaiki semak samun dan kelihatan sebuah rumah kayu terbiar yang dikatakan pernah menjadi kuarters para pekerja keretapi.

Menurut penduduk di situ, tidak ada usaha untuk memulihara stesen tersebut sama ada untuk tujuan memajukannya atau untuk mengekalkan kesan-kesan sejarah di situ.

Wakil media juga dibawa menyelusuri Pekan Kerdau yang sebahagian besarnya deretan bangunan kayu dua tingkat yang amat usang.

Jelas pekan ini amat ketinggalan, malah melihat aktiviti ekonomi melibatkan penduduk sekitar dan peniaga di situ tidak keterlaluan mengatakan pekan Kerdau tersisih dari arus pembangunan yang diwar-warkan oleh kerajaan kononnya sedang rancak di laksanakan ketika ini.

Walaupun Kerdau hanyalah sebuah mukim dan Dewan Undangan Negeri (Dun), namun dari segi sejarahnya bandar ini pernah menjadi tumpuan utama dan penting kepada penduduk di sini dengan dihuni oleh pelbagai bangsa.

Buktinya di Kerdau pernah diadakan pilihan raya majlis tempatan pada tahun 1959 bagi pentadbiran perbandaran.

Dari segi pendidikan pula, sekolah rendah yang sudah pun dibina oleh pemerintah Inggeris sejak 1906 di situ, menunjukkan masyarakat Kerdau sudah pun dianggap berpelajaran sejak dulu lagi.

Melengkapkan lagi pembelajaran warga tempatan, di situ juga ada pusat pengajian pondok Tuan Guru Haji Ibrahim Mohd Arif (meninggal dunia pada 1978). Beliau merupakan anak murid dan juga menantu saudara Tok Kenali.

Menurut penduduk di situ, pekan Kerdau sebelum ini lebih hidup dan aktiviti ekonominya sangat berkembang.

Antaranya Pekan Kerdau dikatakan pernah menjadi tumpuan orang-orang Kampar yang datang dari Sumatera pada tahun-tahun 1920-an, mereka dikatakan telah membuka gedung-gedung perniagaan.

Selain itu, peniaga-peniaga Cina juga ramai datang menyewa tanah milik orang Melayu tempatan dengan mendirikan deretan kedai.

Pekan Kerdau juga menjadi makin maju selepas Jepun menyerah kalah pada 3 September 1945.

Di deretan kedai itu sudah menempatkan kedai barang keperluan, kedai kopi, tukang emas, tukang besi, tukang zink, tukang jahit mesin padi dan panggung wayang.

Di situ juga terdapat pekan sehari setiap hari Isnin di mana penduduk tempatan dan sekitarnya datang berjual beli dan bertukar barangan.

Bagaimanapun realiti hari ini, Kerdau tidak menunjukkan pernah wujud sebagai sebuah lokasi tumpuan dan maju satu ketika dahulu.

Kebanyakan penghuni di situ hanyalah orang-orang tua, yang banyak meluangkan masa di kedai-kedai kopi.

'Kerdau ini bandar orang pencen, budak-budak semua cari kerja di luar," kata seorang penduduk veteran yang ditemui di pekan itu.

Wakil media juga di bawa meninjau satu-satunya pusat kesihatan yang ada Kerdau.

Bukan sahaja kecil dan usang, sukar bagi sesiapapun untuk memikirkan bagaimana sebuah bangunan kayu yang menjadi tempat operasi pusat kesihatan ini masih di kekalkan untuk menampung hampir lima ribu penduduk di Kerdau.

Selain itu, tiada sebuah pun klinik swasta beroperasi di sini dan juga di seluruh Kerdau.

Kata Hashim, selain daripada pusat kesihatan ini, penduduk terpaksa pergi ke Temerloh untuk mendapatkan sama ada hospital ataupun pusat perubatan swasta di situ.

Di Pekan Kerdau juga, wakil media dibawa ke lokasi pembinaan kuarters anggota polis yang terletak bersebelahan dengan sekolah Cina.

Kuarters polis ini sebenarnya sebuah projek gajah putih di Kerdau, projek untuk membina tiga blok bangunan setinggi empat tingkat itu sebenarnya telah terbengkalai sejak 10 tahun lalu.

Lebih ironis lagi, para penduduk di situ selama ini telah mempersoalkan pembinaan kuarters yang begitu besar di Pekan Kerdau sedangkan anggota polis yang bertugas di situ hanyalah sekitar 13 orang.

Mengulas perkembangan di Kerdau, Pengarah Pilihan Raya PAS PRK Kerdau, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata masih terlalu banyak masalah rakyat setempat yang perlu dibangkitkan kepada kerajaan.

Malah beliau turut membidas sikap sombong Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob yang menyatakan tiada isu perlu dibangkitkan di negeri ini.

"Kami akan memberi maklumat ini (masalah-masalah rakyat) kepada Adnan untuk beliau jawab," tegasnya.

Tuan Ibrahim juga mengharapkan di kesempatan ini, rakyat Kerdau membuat pilihan bijak dengan memilih wakil PAS untuk mewakili mereka dalam Dun Pahang.

"Saya percaya Hassanuddin berkeupayaan untuk membawa suara rakyat Kerdau dalam Dun dan beliau akan menjadi suara pengimbang yang berkesan kepada kerajaan.

"Saya yakin beliau akan memikul tangungjawab untuk menegur serta membetulkan kepincangan yang berlaku dalam urusan pentadbiran negeri supaya kerajaan sentiasa berada dalam landasan yang betul," ujar Tuan Ibrahim.(HDaily)

Bloggers Perak tiba di Kerdau

Bloggers Perak yang bergerak ke Kerdau sekitar jam 9.30 pagi tadi selamat sampai ke destinasi jam 3 petang tadi bersama laptop, kamera dan videocam memenuhi ruangan bonnet kereta.

Misi: membantu kerja-kerja kempen calon PAS di Dun Kerdau dengan membuat liputan dimensi media baru seperti blog, facebook dan juga twitter.

3 buah kereta berkonvoi menuju ke Kerdau di Temerloh, Pahang manakala 3 buah lagi membelah lebuhraya untuk ke Merlimau di Jasin, Melaka.

Setiap orang mempunyai tugasan dan peranan masing-masing dalam membantu kempen di dua dun tersebut dengan niat memenangkan calon Pas.

Misi bloggers Pas adalah jelas dan nyata iaitu menyuluh yang benar dan membongkar yang salah. Pastikan hak mengatasi yang batil. Segala fitnah, tohmahan, dakwaan pihak lawan melalui media utama milik mereka perlu dipatahkan dengan segera agar rakyat tidak terpesong dengan dakyah mereka. Keupayaan dan halaman yang terbentang luas untuk kita bermain adalah diruang maya, dan disitulah tempat para bloggers memainkan peranan mereka.

Biasalah, bila gunakan lebuhraya, pasti kena bayar TOL

Sebaik melepasi plaza tol, banner-banner sebegini akan menjadi penyambut setiap tetamu yang tiba ke 'Kubu Umno' ini

Antara banner yang tertinggal disini oleh Pemuda Umno Permatang Pauh. Hidup BN memang seperti dibakar api, sepertimana yang cuba dijelaskan oleh empunya banner ini

Seperti tidak cukup lagi ruang bermain(berkempen) BN di surat khabar, tv, radio, agensi kerajaan, menteri-menteri, TPM dan PM sendiri, banner-banner yang terkadang melucukan seperti ini memenuhi setiap ruang kosong ditepi-tepi jalan sekitar Kerdau. Mana tak lucunya, banner ini mengata Pas atau Umno?

Nak tunjuk baik, kebajikan rakyat menjadi keutamaan konon. Setakat buat klinik desa ni, kerajaan mana pun akan buat sehinggakan di negara komunis pun berlambak klinik. Di Taiwan pun banyak perkhidmatan perubatan yang diberi secara percuma kepada rakyat.

Jangan terkejut apabila ditahan pihak polis untuk pemeriksaan, kerana disetiap kawasan pilihanraya kecil akan diadakan sekatan jalanraya untuk memastikan keselamatan rakyat dikawasan tersebut.

Ini bukan poster calon yang bertanding di Kerdau. Cuma gambar Ketua Polis Negara yang 'menyeramkan' para penjenayah yang sedang berkira-kira hendak membuat onar disini.

Kompleks MARTEK (Markas Taktikal) PDRM yang baru saja disiapkan. Macam zon perang pun ada. Ini negara Malaysia, kata Rais Yatim, bukannya negara Arab.

Kalau setakat duduk macam berdikir barat tu dah dikira berjiwa rakyat, depa ni nak tipu sapa? Mat Bangla, Mat Indon atau Mat Nepal?

Pintu gerbang ni dah ditawan Pas

Inilah dia rupanya Markas Induk PAS di Kerdau ni. Tak lah secanggih markas induk BN, tapi sentiasa berseri dengan solat dan zikir pengunjungnya

Panji-panji yang sedia menunggu untuk dijulang

Ketibaan disambut oleh Pengarah Pilihanraya Pas Dun Kerdau, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man. Duduk bersimpuh bersahaja diatas tikar. Kalau gambar Najib yang duduk begini, dah penuh pondok-pondok bas ditampal gambar 'pemimpin berjiwa rakyat' itu

Abang Mat Sabu tengah layan cokodok sambil baring cari idea untuk ceramah malam nanti kot? Bagi yang kaw-kaw punya, Bang Mat. Biar pedih sampai ke ulu hati

Minum petang sambil berbual mesra dan berbincang strategi kempen. Kelihatan Dr Dzulkefly Ahmad (Ahli Parlimen Kuala Selangor), Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, Mat Sabu dan berbaju vest itu adalah blogger yang berhemah sopan santun gaya ala-ala sedang solat apabila berdepan dengan 'orang-orang kuat' markas induk. Siapa blogger tersebut?, lu pikir la sendiri...

Kempen baru masuk hari ketiga, langit masih cerah buat Pas di Kerdau ini.

Foto-foto ehsan: Imran Ahmad Baihaqi

Saturday, February 26, 2011

Ali Rustam ugut Cina Melaka


Ketua Menteri Melaka, Ali Rustam dengan angkuhnya mengugut Cina di Melaka dengan hanya akan membincangkan tuntutan mereka sekiranya BN menang di Dun Merlimau.

Sepertimana 'slogan' yang dikatakan oleh Najib Razak pada pilihanraya kecil sebelum ini iaitu 'i help you, you help me', perkataan Ali Rustam pagi ini sebelum beredar daripada pusat penamaan calon seakan-akan menggunapakai pendekatan tersebut untuk menakut-nakutkan pengundi ditempat itu.

Ugutan yang tidak bertamadun bagi sebuah negeri yang diisytiharkan oleh Ketua Menterinya sebagai negeri maju, dilontarkan kepada wakil Persatuan Pendidikan Cina Progresif Melaka, Yang Ying Yong.

Baca selanjutnya, di SINI

NONE




Wawancara dengan calon PAS di Dun Merlimau dan Kerdau

Yuhaizad Abdullah, calon PAS di Dun Merlimau akan berkempen dengan tema 'Rakyat di Hati Kami'



Hassanuddin Salim, calon PAS di Dun Kerdau memberikan pandangan beliau mengenai pilihanraya kecil ini

Mahathir menghalalkan perjuangan di Perhimpunan Perkasa

'Perjuangan kami adalah halal', kata Tun Mahathir dihadapan penyokong-penyokongnya di Perhimpunan Melayu Perkasa Perak yang diadakan di Pasir Salak hari ini.

Ini menurutnya adalah kerana kesediaan orang Melayu untuk berkongsi kuasa dengan kaum lain sehingga Malaysia menjadi makmur dan aman pada hari ini.

Dimasa yang sama, beliau turut mengaku bahawa kedudukan orang Melayu lebih buruk daripada kaum yang lain. Oleh yang demikian, Perkasa ingin menegaskan bahawa hak orang Melayu sebanyak 30 peratus (keistimewaan yang diperuntukkan oleh Dasar Ekonomi Baru-DEB) perlu dipertahankan dan diperjuangkan.

Baca selanjutnya di SINI

Para penyokong menunggu bermulanya perhimpunan.

Ajijoi ~ Perjuangan halal apa benda kalau dah perintah selama lebih 50 tahun tapi kedudukan orang Melayu lebih teruk dan buruk daripada kaum-kaum lain. Nak salahkan siapa? Kaum-kaum yang lain kerana mereka lebih maju dan kehadapan daripada orang Melayu?

DEB tu sebenarnya untuk memajukan orang Melayu ke ataupun orang-orang Umno? Yang paling sedihnya, masih ramai lagi orang Melayu yang tak sedar diri ditipu perjuangan 'halal' Mahathir dan Umno selama ini.

Dia kata apa tadi? Perjuangannya halal ke ataupun dia minta halal apa yang 'diperjuangkannya' selama ini?

Melayu Perkasa melaungkan 'Hidup Melayu'

Suasana hari penamaan calon di Dun Kerdau dan Merlimau


Suasana hari penamaan calon bagi Pilihanraya kecil di Dun Kerdau hari ini berjalan dengan lancar. Tiada kejadian-kejadian yang tidak diingini yang berlaku disana.

Mari kita ikuti suasana yang berlaku hari ini melalui video ini:-




Begitu juga keadaannya di Dun Merlimau:-



Koleksi gambar-gambar dihari penamaan calon Dun Merlimau oleh abah_anas dan Topeng Perak Unmasked

Pertandingan 2 penjuru di Kerdau, Merlimau


KUALA LUMPUR, 26 Feb — Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Rakyat yang diwakili PAS berhadapan dengan pertarungan satu lawan satu pada kedua-dua pilihan raya kecil serentak — DUN Merlimau dan Kerdau.

Status calon parti-parti yang mengemukakan borang penamaan calon disahkan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) sebentar tadi sejurus selepas berakhirnya sesi bantahan.

Pilihan raya kecil Merlimau dan Kerdau — yang ke-15 dan ke-16 sejak 8 Mac 2008, menyaksikan pertembungan tradisi Umno dan PAS.

BN memenangi kedua-dua kerusi itu tiga tahun yang lalu.

Di Merlimau, Roslan Ahmad dari BN berhadapan dengan calon PAS Yuhaizat Abdullah.

Yuhaizat merupakan Timbalan Ketua Pemuda PAS Melaka dan Timbalan Yang Dipertua PAS Jasin.

Sementara di kerusi DUN Kerdau, PAS diwakili Ketua Penerangan PAS Pahang Hassanuddin Salim manakala BN pula Naib Ketua Umno Kuala Krau Syed Ibrahim Syed Ahmad.

Hassanuddin pernah bertanding di Kerdau pada 2008 tetapi tewas.

Penamaan calon bagi pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri kawasan Kerdau berlangsung di Dewan Tun Razak, Majlis Perbandaran Temerloh dengan dikendalikan oleh Pegawai Pengurus Pilihan Raya Datuk Tarif Abdul Rahman.

Kerusi itu kosong berikutan kematian Datuk Zaharuddin Abu Kassim dari BN 12 Februari lepas.

Pada pilihan raya umum 2008, Zaharuddin menewaskan Hassanuddin dengan majoriti 1,615 undi.

Pengundian bagi kedua-dua kerusi diadakan pada 6 Mac ini dengan kempen rasmi bermula hari ini.

Sementara itu penamaan calon kerusi Merlimau diadakan di Dewan Platinum Politeknik Merlimau.

Sebaik tempoh pencalonan ditutup, borang-borang pencalonan dipamerkan di papan kenyataan berhadapan pusat penamaan itu untuk semakan umum.

Tempoh bantahan dibuka selama sejam dan tamat pada pukul 11 pagi.

Pilihan raya kecil DUN Merlimau diadakan berikutan kematian wakil rakyatnya Datuk Mohamad Hidhir Abu Hassan pada 20 Januari lepas akibat serangan jantung.

Pada pilihan raya umum 2008, Mohamad Hidhir menewaskan calon PAS Jasme Tompang dengan majoriti undi 2,154.

Pengesahan 'pertarungan' kedua-dua calon di Merlimau diumumkan oleh Pegawai Pengurus Pilihan Raya DUN Merlimau Roslan Eusoff pada pukul 11.30 pagi.

Menurut beliau, Yuhaizat menyerahkan borang pencalonan pada pukul 9.05 pagi manakala Roslan berbuat demikian pada pukul 9.07 pagi.

“Terdapat tiga bantahan dikemukakan bagi pencalonan-pencalonan berkenaan, namun ia ditolak,” katanya ketika membuat pengumuman tersebut.

Ini merupakan kali pertama kedua-dua calon bertanding dalam pilihan raya.

Menurut Tarif, semasa sesi bantahan membabitkan Kerdau terdapat satu bantahan diterima tetapi ia telah ditolak.

Terdapat seramai 8,999 pengundi berdaftar di DUN Kerdau, 15 daripadanya pengundi pos.

“Sebanyak 13 pusat mengundi dengan 22 saluran mengundi,” kata Tarif.

Di Kerdau, sebagaimana disaksikan di DUN Tenang bulan lalu, jumlah pengundi wanita melebihi jumlah pengundi lelaki dengan pengundi wanita 4,628 iaitu 51.43 peratus.

“Tiga kawasan di DUN berkenaan mempunyai jumlah pengundi lebih daripada 1,000 orang iaitu kawasan Felda Jengka 23 seramai 1,572 orang, Desa Murni (1,343 orang) dan Felda Jengka 22 (1,048 orang),” katanya.

Polis diminta siasat risalah berbaur hasutan

TEMERLOH, 25 Feb: Dewan Pemuda PAS Pahang membuat satu laporan di Balai Polis Temerloh, di sini petang tadi berhubung penyebaran risalah berbaur hasutan dan perkauman yang mahu memburuk-burukkan PAS dan Pakatan Rakyat.

Timbalan ketuanya, Shahril Azman Abdul Halim membuat laporan itu yang turut disertai beberapa pemimpin dewan itu.

Katanya, laporan itu dibuat kerana risalah berkenaan disebarkan di dalam kawasan pilihan raya kecil (PRK) Dun Kerdau.

Tambahnya, risalah yang bertajuk ‘Kalau Program 100 Hari Pakatan Rakyat Dilaksanakan’ diterbit dan disebarkan oleh pihak tertentu untuk menghasut rakyat supaya membenci PAS dan Pakatan Rakyat.

Menurutnya lagi, risalah yang berbaur hasutan melampau itu boleh menimbulkan rasa keluh kesan di kalangan rakyat dan boleh menggugat ketenteraman awam.

Sehubungan itu, beliau memohon polis agar menyiasat risalah itu di bawah Akta Hasutan termasuk pihak yang menyebarkannya kerana menyelewengkan fakta Buku Jingga 100 Hari yang ditawarkan Pakatan Rakyat.

Salah guna kuasa Pegawai Polis

Pegawai ini adalah SUPT JAAFAR BIN MAT (K/P NO: G/11545) iaitu Ketua Jabatan Narkotik di IPK Melaka sekarang. Bersama ini saya lampirkan gambar rumah barunya yang pernah diceritakan/dikhabarkan kepada semua oleh isteri beliau bernilai RM4Juta dan senarai aset berserta detail yang mana sedang di "update" oleh saya dari masa ke semasa.
Mohammad Fahmy


http://i893.photobucket.com/albums/ac131/admin-s/MT1/DSC01911.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac131/admin-s/MT1/DSC01914.jpg

Dia mempunyai sehingga 15 syarikat kawalan keselamatan yang mana kesemua pengarah & pemegang saham di syarikat-syarikat tersebut terdiri daripada isteri, anak, adik, adik ipar, sepupu, anak saudara, rakan, jiran dan isteri rakan (bekas pengarah - meletak jawatan kerana pernah seseorang ingin melaporkan kepada KPN) iaitu isteri kepada Datuk Khalid Abu Bakar (Pengarah Jabatan Keselamatan Dalam Negeri/Ketenteraman Awam KDN/KA).

Maklumat ini boleh dirujuk dalam lampiran yang saya berikan. Dia memperolehi lesen-lesen tersebut adalah daripada adanya "connection" dia dengan salah seorang panel/orang kanan yang meluluskan lesen kawalan keselamatan selain daripada kerani yang bekerja di KDN. Memang diketahui umum di KDN dan dipercayai dia ada membayar (memberi rasuah) secara bulanan kepada mereka-mereka tersebut. Bukti tidak dapat diberikan kerana dia dipercayai memberikan mereka secara tunai. Ramai yang beranggapan bahawa modal awalan untuk kesemua syarikat beliau datang dari duit rasuah yang mana mudah diperolehi daripada tugas hakikinya kerana dia bukan datang dari keturunan yang kaya atau berada.

Suatu ketika dahulu dia pernah ditahan oleh BPR (SPRM) untuk siasatan dan kemudian pengadu telah menarik balik laporan atas rasa kasihan terhadap dia. Kerana dia pernah berjanji tidak akan menganiaya sesiapa lagi selepas itu. Hasil daripada tahanan terhadap dia oleh BPR dahulu, kini dia sudah mempunyai kenalan (pegawai penyiasat) yang rapat dimana setiap bulan dia akan membayar sekurang-kurangnya RM1000 kepada pegawai penyiasat tersebut.

Saya tidak ada masalah untuk tampil apabila PDRM, SPRM atau apa-apa badan yang ingin menyiasat malah saya tidak keberatan untuk memberikan maklumat yang saya ada. Tujuan saya mengedarkan maklumat ini kepada media adalah kerana tidak mahu nanti jika maklumat ini diadukan pada SPRM @ PDRM, mereka hanya akan simpan atau buang kes sahaja. Ini adalah kerana dipercayai dia mempunyai hubungan yang baik dengan pengarah-pengarah atasan PDRM & SPRM. Kerana pada tahun lalu ada individu yang telah membuat laporan terhadap dia dan ada surat telah dihantarkan kepada Ketua Polis Negara akan tetapi ia hanya sampai ditangan P.A KPN kemudian tiada apa-apa tindakan diambil. Laporan/surat yang telah dihantar akan didedahkan jika ada keperluan nanti.

Yang benar,

Mohammad Fahmy
NAMA-NAMA SYARIKAT MENGGUNAKAN ISTERI (GURU), ADIK BERADIK, IPAR DUAI, ANAK-ANAK SAUDARA DAN PEKERJA-PEKERJA YANG DIJADIKAN PROKSI DI DALAM SETIAP SYARIKAT YANG DIMILIKI.

SUPT JAAFAR BIN MAT (K/P NO: G/11545)
KETUA JABATAN NARKOTIK, IPK MELAKA.
LOT 8701, JLN NAKHODA DALAM, KG.NAKHODA,
68100 BATU CAVES, SELANGOR.

1) JAYAPADU BERSATU KAWALAN SDN BHD
2) BERTAM SECURITY SERTVICES SDN BHD
3) JERAI SECURITY SERVICES SDN BHD
4) PROGRESSIVE SECURITY SERVICES SDN BHD
5) JW KAWALAN SDN BHD
6) TIARA FORCE SECURITY SERVICES SDN BHD
7) IQ SECURITY SERVICES SDN BHD
8) ASAS SECURITY SERVICES SDN BHD
9) SASA SECURITY SERVICES SDN BHD
10)QUALITY GUARD SERVICES SDN BHD
11)INLAND SECURITY SERVICES SDN BHD
12)JUNARIANG TRAVEL & TOURS SDN BHD
13)AYU EDISI SDN BHD
14)EXCELLENT SECURITY NETWORK SDN BHD
15)PRIMA PLATINUM SDN BHD
16)SPLENDID TACTIC SDN BHD
ASET-ASET YANG DIMILIKI ATAS NAMA SENDIRI, ISTERI, IPAR DUAI DAN JUGA ANAK-ANAK SAUDARA.

1) PEJABAT PROGRESSIVE SECURITY SERVICES SDN BHD
NO. 103-1, JALAN SBC 1, TMN SRI BATU CAVES,
68100 BATU CAVES, SELANGOR.
(ATAS NAMA: SUPT JAAFAR BIN MAT)

2) PEJABAT JAYAPADU BERSATU KAWALAN SDN BHD
NO. 89-2, JALAN SBC 1, TMN SRI BATU CAVES,
68100 BATU CAVES, SELANGOR.
(ATAS NAMA: SUPT JAAFAR BIN MAT)

3) PEJABAT JERAI SECURITY SERVICES SDN BHD
NO. 77-2, JALAN SBC 1, TMN SRI BATU CAVES,
68100 BATU CAVES, SELANGOR.
(ATAS NAMA: SUPT JAAFAR BIN MAT)

4) PEJABAT BERTAM SECURITY SERVICES SDN BHD
NO. 75-2, JALAN SBC 1, TMN SRI BATU CAVES,
68100 BATU CAVES, SELANGOR.
(ATAS NAMA: SUPT JAAFAR BIN MAT)

5) PEJABAT IQ SECURITY SERVICES SDN BHD
NO. 11-1B, JALAN SBC 1, TMN SRI BATU CAVES,
68100 BATU CAVES, SELANGOR.
(ATAS NAMA: SUPT JAAFAR BIN MAT)

6) PEJABAT ASAS SECURITY SERVICES SDN BHD
NO. 11-1A, JALAN SBC 1, TMN SRI BATU CAVES,
68100 BATU CAVES, SELANGOR.
(ATAS NAMA: SUPT JAAFAR BIN MAT)

7) PEJABAT QUALITY GUARD SERVICES SDN BHD
17-1, JALAN MEDAN SELAYANG 1, MEDAN SELAYANG,
68100 BATU CAVES, SELANGOR.
(ATAS NAMA: SUPT JAAFAR BIN MAT)

8) PREMIS NO.17 G DAN 17-2, JALAN MEDAN SELAYANG 1, MEDAN SELAYANG,
68100 BATU CAVES, SELANGOR.
(ATAS NAMA: SUPTJAAFAR BIN MAT)

9) PEJABAT SASA SECURITY SERVICES SDN BHD
SUITE 1026-C, JALAN SAMUDRA UTAMA,
TAMAN SAMUDRA, FASA 2B-2,
68100 BATU CAVES, SELANGOR.
(ATAS NAMA: SUPT JAAFAR BIN MAT)

10) PREMIS NO. SUITE 1026, SUITE 1026 A DAN SUITE 1026 B
JALAN SAMUDRA UTAMA,
TAMAN SAMUDRA, FASA 2B-2,
68100 BATU CAVES, SELANGOR.
ATAS NAMA:………………………………………..

11) 314, BLOCK MELUR D, GUGUSAN MELUR,
JALAN CAMAR 4/5 A, KOTA DAMANSARA, SEKSYEN 4,
47810 PETALING JAYA, SELANGOR.
ATAS NAMA:………………………………………..

12) A 07-07-18 PANGSAPURI ANGSANA, SUBANG MEWAH,
SUBANG KAYA, SELANGOR.
ATAS NAMA:………………………………………..

13) BLOK E, E26, APARTMENT LAKSAMANA,
68100 BATU CAVES, SELANGOR.
ATAS NAMA:………………………………………..

14) NO. 19, JALAN GP 3/7, GOMBAK PERMAI,
68100 BATU CAVES, SELANGOR.
ATAS NAMA:………………………………………..

15) NO. 32-3A, JALAN PINGGIRAN 2/2, PINGGIRAN BATU CAVES,
68100 BATU CAVES, SELANGOR.
ATAS NAMA:………………………………………..

16) NO. 16, JALAN SM 5, SUNWAY BATU CAVES,
68100 BATU CAVES, SELANGOR.
ATAS NAMA: DSP JAFAR BIN MAT)

17) NO. 6, JALAN SM 5A, SUNWAY BATU CAVES,
68100 BATU CAVES, SELANGOR.
ATAS NAMA:………………………………………..

18) LOT 8694, JALAN NAKHODA DALAM, KG NAKHODA,
68100 BATU CAVES, SELANGOR.
ATAS NAMA:………………………………………..

19) LOT……........JLN NAKHODA KANAN, KG. NAKHODA,
68100 BATU CAVES, SELANGOR.
(RUMAH SEWA 4 PINTU / UNIT)
ATAS NAMA:………………………………………..

20) LOT 9237, JALAN TERATAI, SG. TUA BHARU, SG. TUA,
68100 BATU CAVES, SELANGOR.
ATAS NAMA:………………………………………..

21) DUSUN BUAH2AN DI ULU YAM BARU

22) RUMAH BUNGALOW 3 TINGKAT DI KG.SG.TUA, BT CAVES, SELANGOR.

23) RUMAH TERES 2 TINGKAT DI MELAKA (BERHAMPIRAN IPK MELAKA)

KENDERAAN – KENDERAAN YANG DIMILIKI OLEH DSP JAAFAR BIN MAT

1) SS 50 J - KERETA MERCEDES E 200
2) WQP 5959 - KERETA TOYOTA FORTUNER
3) WMG - KERETA BMW 318i (3 SERIES)
4) WQB 8701 - KERETA HONDA CIVIC
5) MBF - KERETA NISSAN FRONTIER
6) WGW - KERETA PAJERO (COLOR HIJAU)
7) WHA 8410 - KERETA PRODUA KANCIL (DAH BUAT KERETA SYKT)
8) - KERETA BMW 5 SERIES (NO. PLAT MELAKA)
9) - SUPERBIKE

HUBUNGAN NAMA-NAMA DIATAS DENGAN DSP JAAFAR BIN MAT

BIL. NAMA HUBUNGAN / STATUS
1. ARINA BINTI HUSSAIN - ISTERI SUPT JAAFAR BIN MAT
- SEORANG GURU DI SMK DARUL EHSAN, SELAYANG.
- PENGARAH SYKT JUNARIANG TRAVEL & TOURS SDN BHD
- PENGARAH & PEMEGANG SAHAM SYKT PRIMA PLATINUM SDN BHD

2. NOR AMIRAH BINTI HUSSAIN - ADIK IPAR SUPT JAAFAR
- ADIK ARINA BINTI HUSSAIN
- PENGARAH & PEMEGANG SAHAM SYARIKAT JAYAPADU BERSATU KAWALAN SDN BHD
- BEKERJA DI SYARIKAT SUPT JAAFAR
3. JUNAIDAH BINTI ZAKARIYA - ANAK SAUDARA SUPT JAAFAR
- PENGARAH DAN PEMEGANG SAHAM SYARIKAT JAYAPADU BERSATU KAWALAN SDN BHD
- PROKSI LELAP
4. HJ. BAHARUDIN B. BASAR - KAWAN SUPT JAAFAR (BEKAS POLIS)
- PENGARAH DAN PEMEGANG SAHAM SYARIKAT JAYAPADU BERSATU KAWALAN SDN BHD
- PROKSI LELAP
5. NORAINI BINTI IDRIS - PEKERJA DAN JIRAN SUPT JAAFAR
- PENGARAH & PEMEGANG SAHAM JAYAPADU BERSATU KAWALAN S/B

6. MUHAMMAD SAIFULLIZAN BIN ABU BAKAR - ANAK SAUDARA SUPT JAAFAR
- PENGARAH DAN PEMEGANG SAHAM SYARIKAT BERTAM SECURITY SERVICES SDN BHD

7. NORHAMITA BINTI SABARUDIN - ANAK SAUDARA SUPT JAAFAR
- ISTERI PERTAMA MUHAMMAD SAIFULLIZAN B. ABU BAKAR
- PENGARAH DAN PEMEGANG SAHAM SYARIKAT BERTAM SECURITY SERVICES SDN BHD
- BEKERJA DI SYKT SUPT JAAFAR

8. DATO’ AZIZ JAMALUDIN BIN HJ. MOHD TAHIR- KAWAN SUPT JAAFAR
- PENGARAH DAN PEMEGANG SAHAM SYARIKAT BERTAM SECURITY SERVICES SDN BHD
- PROKSI LELAP

9. DIVAKARAN A/L SUBRAMANIAM - KAWAN SUPT JAAFAR (BEKAS PEGAWAI POLIS)
- PENGARAH SYKT BERTAM SECURITY SERVICES SDN BHD
- PROKSI LELAP

10. NURULHANIM BINTI ABDUL MUTALIB - ANAK SAUDARA SUPT JAAFAR
- PENGARAH DAN PEMEGANG SAHAM SYARIKAT JERAI SECURITY SERVICES SDN BHD
- BEKERJA SEBAGAI PEMBANTU MAKMAL (KERAJAAN)
- PROKSI LELAP

11. ACP ABDUL TALIB B. YAACOB - KAWAN SUPT JAAFAR (BEKAS PEGAWAI POLIS)
- PENGARAH DAN PEMEGANG SAHAM SYARIKAT JERAI SECURITY SERVICES SDN BHD
- PROKSI LELAP

12. MOHD. ANUA B. ABDUL RAHMAN - KAWAN SUPT JAAFAR
- BEKERJA SEBAGAI AKAUNTAN (KERAJAAN)
- PENGARAH DAN PEMEGANG SAHAM SYARIKAT JERAI SECURITY SERVICES SDN BHD
- PROKSI LELAP

13. JULIZAWATI BINTI AHMAD - ORANG KAMPUNG SUPT JAAFAR
- PENGARAH SYKT JERAI SECURITY SERVICES SDN BHD
- BEKERJA DI SYKT SUPT JAAFAR

14. MOHAMED SOHAIMI BIN ZAKARIA - KAWAN DAN JUGA SUB-CON SUPT JAAFAR
- PENGARAH & PEMEGANG SAHAM SYKT PROGRESSIVE SECURITY SERVICES SDN BHD

15. TAYIB BIN CHE ON - SEPUPU SUPT JAAFAR
- PENGARAH DAN PEMEGANG SAHAM SYARIKAT PROGRESSIVE SECURITY SERVICES SDN BHD
- PROKSI LELAP

16. ZAINAB BINTI AHMAD - SEPUPU ISTERI SUPT JAAFAR
- PENGARAH DAN PEMEGANG SAHAM SYKT PROGRESSIVE SECURITY SERVICES SDN BHD
- PROKSI LELAP

17. AZLINDA BINTI HUSSAIN - ADIK IPAR SUPT JAAFAR
- ADIK ARINA BINTI HUSSAIN
- PENGARAH DAN PEMEGANG SAHAM SYARIKAT JW KAWALAN SDN BHD
- BEKERJA DI SYKT SUPT JAAFAR

18. AZMAN BIN HUSSAIN - ADIK IPAR SUPT JAAFAR
- ADIK ARINA BINTI HUSSAIN
- PENGARAH DAN PEMEGANG SAHAM SYARIKAT JW KAWALAN SDN BHD

19. JAAFAR BIN BAHARAM - KAWAN SUPT JAAFAR
- BEKAS PEMILIK ASAL JW KAWALAN
- PENGARAH SYARIKAT JW KAWALAN

20. AZIZ BIN AWANG - SEPUPU SUPT JAAFAR BIN MAT
- PENGARAH DAN PEMEGANG SAHAM SYARIKAT TIARA FORCE SECURITY SERVICES SDN BHD
- SUB-CON SYKT SUPT JAAFAR

21. SHAFEI BIN AWANG - KAWAN DAN SUB-CON SYKT SUPT JAAFAR
- PENGARAH DAN PEMEGANG SAHAM SYARIKAT TIARA FORCE SECURITY SERVICES SDN BHD

22. DATIN IMRAN BINTI IBRAHIM - ISTERI KEPADA BEKAS BOS SUPT JAAFAR: DATO’ KHALID BIN ABU BAKAR (KETUA POLIS SELANGOR)
- PROKSI LELAP

23. ZURAINI BINTI ALI MUSA - ANAK SAUDARA SUPT JAAFAR
- PENGARAH DAN PEMEGANG SAHAM SYARAIKAT IQ SECURITY SERVICES SDN BHD

24. KOMANDER YAACOB - KAWAN SUPT JAAFAR BIN MAT
- PENGARAH DAN PEMEGANG SAHAM SYARIKAT IQ SECURITY SERVICESSDN BHD

25. ADANAN BIN DIN - ANAK SAUDARA SUPT JAAFAR
- PENGARAH DAN PEMEGANG SAHAM SYARIKAT IQ SECURITY SERVICES SDN BHD
- PROKSI LELAP

26. AZMAN BIN DIN - ANAK SAUDARA SUPT JAAFAR
- PEMEGANG SAHAM SYARIKAT ASAS SECURITY SERVICES SDN BHD

27. HASSAN BIN MAT - ADIK SUPT JAAFAR BIN MAT
- PENGARAH DAN PEMEGANG SAHAM SYARIKAT ASAS SECURITY SERVICES SDN BHD

28. MOHD. MUKREEK B. MAHZAN - PEKERJA DI SYARIKAT SUPT JAAFAR
- ANAK KEPADA KAWAN ISTERI SUPT JAAFAR BIN MAT
- PENGARAH DI SYARIKAT ASAS SECURITY SERVICES SDN BHD

29. DATO’ MOHD. YUSOFF BIN HAMID - KAWAN SUPT JAAFAR
- SEPUPU KEPADA BAPA AZMAN B. DIN
- PENGARAH DAN PEMEGANG SAHAM SYARIKAT ASAS SECURITY SERVICES SDN BHD

30. MUHAMMAD SYAHRIL BIN ABU BAKAR - ANAK SAUDARA SUPT JAAFAR
- PENGARAH DAN PEMEGANG SAHAM SYARIKAT SASA SECURITY SERVICES SDN BHD
- BEKERJA DI SYKT SUPT JAAFAR
- CONSULTANT SEMUA SYARIKAT SUPT JAAFAR (JA GROUP)

31. JAMALUDDIN - ANAK SAUDARA SUPT JAAFAR
- PENGARAH DAN PEMEGANG SAHAM SYARIKAT SASA SECURITY SERVICES SDN BHD
- PROKSI LELAP
32. KOL. (B) MUSTAPHA BIN ISMAIL - KAWAN SUPT JAAFAR
- BEKAS PEGAWAI TENTERA
- PENGARAH DAN PEMEGANG SAHAM SYARIKAT QUALITY GUARD SERVICES SDN BHD
- PROKSI LELAP

33. MOHD. NURZAWANI BIN ABU BAKAR - ANAK SAUDARA SUPT JAAFAR
- PENGARAH DAN PEMEGANG SAHAM SYARIKAT QUALITY GUARD SERVICES SDN BHD

34. MD. BAITI BIN SAIDIN - KAWAN SUPT JAAFAR
- BEKAS ANGGOTA POLIS
- PENGARAH DAN PEMEGANG SAHAM SYARIKAT QUALITY GUARD SERVICES SDN BHD
- PROKSI LELAP

35. NURZAIHA BINTI IDRIS - PEKERJA DAN JIRAN SUPT JAAFAR
- PENGARAH & PEMEGANG SAHAM SYKT QUALITY GUARD SERVICES SDN BHD

36. SITI NOORHAZLIANA BINTI ABU BAKAR - ANAK SAUDARA SUPT JAAFAR
- PENGARAH DAN PEMEGANG SAHAM SYKT INLAND SECURITY SERVICES SDN BHD
- BEKERJA DI SYKT SUPT JAAFAR

Followers

Video ajijoi

Loading...